۱۷ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

الجزیره گزارش داد؛

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه

شبکه الجزیره اعلام کرد که آمریکا پیش‌نویس قطعنامه اصلاح شده‌ای را برای سومین بار بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرده که از تلاش‌های دیپلماتیک برای انعقاد یک توافق فوری مبنی بر آتش‌بس 6 هفته‌ای در نوار غزه حمایت می‌کند.

به گزارش نگاه نو به نقل از الجزیره، «پیش‌نویس اصلاح‌ شده قطعنامه ایالات متحده حمایت کامل شورا از فرصت فراهم‌ شده آتش‌بس برای افزایش تلاش‌ها در جهت توقف درگیری‌ها و برقراری صلح پایدار مطابق با قطعنامه ۲۷۲۰ را تایید می‌کند».

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که نسخه ارائه‌شده قطعنامه جدید از سوی واشنگتن برای اولین بار دو هفته پیش در شورای امنیت خواستار آتش‌بس موقت غزه شده بود؛ پیش نویس اصلاح‌شده قطعنامه حاضر، مواضع و اظهارات کاملا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا را منعکس می‌کند.

این رسانه در گزارش خود افزود که دولت آمریکا می‌خواهد آتش‌بس را به آزادی اسرای باقی مانده اسرائیلی در غزه که تعداد آن‌ها را اسرائیل حدود ۱۳۰ تخمین می‌زند، مشروط کند.

پیش از این، دولت آمریکا با نادیده‌ گرفتن تمامی فشارهای جامعه جهانی و انتقادات حقوق‌بشری، ۲ بار [ماه اکتبر و اویل دسامبر] از حق وتوی خود برای ردشدن پیش‌نویس قطعنامه‌هایی که خواستار آتش‌بس در نوار غزه شده بود، استفاده کرد.

در بخش دیگری از گزارش الجزیره آمده است که واشنگتن اعلام کرده قصد دارد به مذاکرات درباره پیش‌نویس قطعنامه زمان بدهد؛ بنابراین در رای گیری درباره آن عجله نخواهد کرد.
پیش نویس قطعنامه واشنگتن علاوه بر عدم استفاده از حق وتو توسط هر یک از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین) برای تصویب آن نیازمند حمایت حداقل ۹ کشور است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز