۱۷ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

وزیر خارجه چین:

جنگ اسرائیل در غزه «ننگ تمدن» است

جنگ اسرائیل در غزه «ننگ تمدن» است

وزیر امور خارجه چین جنگ در غزه را «ننگ تمدن» و یک «غم‌نامه» (تراژدی) برای بشریت خواند و درخواست آتش بس فوری را تکرار کرد.

به گزارش نگاه نو، وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه (۱۷ اسفند) در حاشیه نشست سالانه مجلس قانونگذاری چین در نشستی مطبوعاتی، جنگ اسرائیل در غزه را «ننگ تمدن» خواند و درخواست‌های پکن برای «آتش بس فوری» را تکرار کرد.

وی اعلام کرد: «این یک تراژدی برای بشریت و یک ننگ برای تمدن است که امروز، در قرن بیست و یکم، نمی توان جلوی این فاجعه انسانی را گرفت.

وانگ یی گفت: اشغال طولانی سرزمین های فلسطینی واقعیتی است که دیگر نباید نادیده گرفته شود و دیگر نباید آرزوی دیرینه فلسطینیان برای داشتن کشوری مستقل را نادیده گرفت و مهمتر از آن، بی عدالتی تاریخی در حق فلسطینیان نباید مجاز باشد ونسلی به نسل دیگر ادامه یابد.

وی ادامه داد: بازگرداندن عدالت به مردم فلسطین و اجرای راه حل دو دولتی تنها راه پایان این درگیری هاست. وزیر امور خارجه چین درباره تایوان اظهار داشت: خط مشی ما کاملاً روشن است، ما به تلاش برای اتحاد دوباره و مسالمت آمیز با بیشترین صمیمیت ادامه خواهیم داد.

وانگ یی تاکید کرد: ما هرگز اجازه نمی دهیم تایوان از سرزمین مادری جدا شود. همه اختلافات باید بر سر میز مذاکره حل شود، هر چه مذاکرات زودتر آغاز شود، صلح زودتر خواهد رسید.

تصور نادرست آمریکا از چین

او همچنین گفت که به رغم برخی پیشرفت‌ها در روابط با آمریکا از زمان دیدار شی جین پینگ و جو بایدن در نوامبر سال گذشته ( (آبان ۱۴۰۲)، اما آمریکا به وعده های خود عمل نکرده است.

وانگ یی، در این کنفرانس خبری گفت: تبادلات بین چین و آمریکا تنها در صورتی می تواند ادامه یابد که هر دو طرف به اختلافات خود احترام بگذارند و تصمیمات یکدیگر به رسمیت بشناسند.

وانگ در کنگره ملی خلق گفت: باید به این نکته اشاره کرد که برداشت نادرست طرف آمریکایی از چین همچنان ادامه دارد و وعده‌هایی که داده واقعاً محقق نشده است.

وی گفت: روش های سرکوب چین به طور مداوم در حال تجدید و لیست تحریم های یکجانبه به طور مداوم در حال گسترش است.

وانگ افزود: با این حال، جو بایدن به صراحت اعلام کرده بود که آمریکا به دنبال جنگ سرد جدید، تغییر نظام حاکم بر چین یا حمایت از استقلال تایوان نیست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز