۱۶ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

مقام اطلاعاتی روس:

آمریکا و انگلیس عامل انفجار نورد استریم هستند

آمریکا و انگلیس عامل انفجار نورد استریم هستند

با گذشت حدود یک سال و نیم از انفجار خطوط لوله نورد استریم روسیه، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی این کشور از دست داشتن آمریکا و انگلیس در این خرابکاری خبر داد.

به گزارش نگاه نو، مقام ارشد اطلاعاتی روسیه اعلام کرده که واشنگتن و لندن در پس انفجارهای سپتامبر ۲۰۲۲ (اوایل مهر ۱۴۰۱) بودند که دو خط لوله گاز نورد استریم را از بین برد.

این خطوط برای انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی ساخته شده بودند. آلمان، دانمارک و سوئد که مناطق اقتصادی مشترک در نزدیکی محل انفجار نورد استریم داشتند، تحقیقات جداگانه‌ای را آغاز کردند اما سوئد و سپس دانمارک تحقیقات خود را کنار گذاشتند.

رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و دیگر مقامات قبلاً گفته بودند که آمریکا بیشترین سود را از این خرابکاری داشته است. مسکو همچنین غرب را به سنگ اندازی در تحقیقات درباره انفجار خط لوله نورد استریم متهم کرد.

پوتین اخیرا در مصاحبه با روزنامه‌نگار آمریکایی تاکر کارلسون، انگشت اتهام را به سمت سیا گرفت و اعلام کرد که آمریکا در پس تخریب نورد استریم بوده است.

سیمون هرش روزنامه‌نگار مشهور انگلیسی ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ در مقاله‌ای نوشت که غواصان نیروی دریایی آمریکا با همکاری نروژ، وسایل انفجاری را زیر خطوط لوله نورد استریم کار گذاشتند و دستور اجرای عملیات پس از ۹ ماه بحث و بررسی، سرانجام توسط جو بایدن صادر شده بود.

ناریشکین در مصاحبه با برنامه «سولوویف لایو» با اعلام دست داشتن آمریکا و انگلیس گفت که «مطمئناً ما نشانه‌های غیرمستقیم داشتیم که چه کسی این کار را انجام داده است. این نشانه‌ها توسط خود عاملان به جا مانده است. تکه‌ها جمع‌آوری شده و این تکه‌ها آشکارا به طراحانش اشاره می‌کند».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز