۱۳ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

هیل گزارش داد؛

هزینه‌های سنگین ارتش آمریکا در حملات به نیروهای یمن در دریای سرخ

هزینه‌های سنگین ارتش آمریکا در حملات به نیروهای یمن در دریای سرخ

تارنمای «هیل» در مطلبی با اشاره به تداوم حملات آمریکا در دریای سرخ علیه نیروهای مسلح یمن، نوشت که این درگیری هزینه‌های سنگینی را بر دوش ارتش آمریکا قرار داده است.

به گزارش نگاه نو به نقل از این پایگاه خبری-تحلیلی، تقابل ایالات متحده با نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ که بیش از دو ماه از آن می گذرد، هزینه سنگینی را بر ارتش آمریکا تحمیل کرده است.

به نوشته این پایگاه خبری متعلق به کنگره آمریکا، ارتش این کشور مبلغ قابل توجهی را برای سرنگونی پهپادهای ارزان قیمت، حملات تلافی‌جویانه و دفاع در برابر یمن هزینه کرده است.

گزارش ها حاکی است آمریکا در بسیاری از موارد، مجبور به استفاده از موشک های ۲ میلیون دلاری برای توقف پهپادهای دو هزار دلاری یمنی ها شده است؛ موضوعی که سبب تمسخر آن در رسانه‌های یمنی شده است.

با این وجود هنوز هیچ نشانه‌ای از توقف حملات در دریای سرخ دیده نشده و به نظر می‌رسد آمریکا احتمالا وارد جنگی طولانی‌تر از آنچه فکر می‌کرد، شده و بدین ترتیب جهان در وضعیت دشوارتری قرار گرفته است.

محمد الباشا کارشناس یمن و خاورمیانه در این زمینه مدعی شد که «بخش های شمالی یمن از نقطه نظر شلیک موشک بر فراز دریا، در حال تبدیل شدن به کره‌شمالی است و این موضوع نه تنها برای آمریکا بلکه برای جهان یک مشکل بلندمدت خواهد بود.»

هیل در ادامه آورده است: نیروهای مسلح یمن از اواخر ماه نوامبر (آذر) ده‌ها بار به کشتی های تجاری در حال عبور از دریای سرخ حمله کرده اند و آمریکا و انگلیس نیز به صورت متقابل به آن پاسخ داده اند.

به گفته پیت نوین سخنگوی پنتاگون، نیروهای مسلح یمن از زمان آغاز جنگ در ماه نوامبر تاکنون ۱۵ کشتی تجاری را هدف قرار داده‌اند که چهار فروند از این کشتی‌ها آمریکایی بوده اند.

در مقابل آمریکا در ماه دسامبر (آذر) یک گروه ضربت تشکیل داد که شامل ائتلافی از کشورهای متحد است تا در آب های دریای سرخ گشت زنی کنند و از کشتی های تجاری در برابر حوثی ها دفاع کنند. واشنگتن همچنین از ماه ژانویه (دی)، حملات علیه یمن را با همراهی انگلیس آغاز کرده است.

براساس اعلام پنتاگون، روزانه چهار تا هشت کشتی ائتلاف تحت هدایت آمریکا در دریای سرخ گشت زنی می کنند و پهپادها و موشک های شلیک شده از سوی یمن را خنثی می کنند.

سرلشکر پت رایدر سخنگوی پنتاگون در واکنش به انتقادها مبنی بر رهبری ایالات متحده برای ائتلاف مقابله با حملات یمن و استفاده از موشک های گران قیمت گفت: آمریکا برای حفاظت از تجارت بین‌المللی به این امر ادامه می دهد. وی سپس خاطرنشان کرد که اگر ائتلاف کاری نمی کرد، جان‌ بسیاری در خطر قرار می گرفت.

رابرت مورت معاون بازنشسته نیروی دریایی و معاون سابق اطلاعات ستاد مشترک ارتش ضمن تائید این اقدام واشنگتن خاطرنشان کرد: ایالات متحده می تواند به ابزارهای ارزان تری برای از بین بردن پهپادها روی آورد.

وی سپس یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با پهپادهای ارزان‌قیمت نیروهای مسلح یمن را روی آوردن به استفاده از تسلیحات هدایت شونده ارزان و کم هزینه دانست و اضافه کرد: آمریکا باید مقابله با یمن را مانند یک جنگ الکترونیک کم هزینه در نظر بگیرد.

وس رامبو یکی از اعضای پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در توجیه بار سنگین این جنگ بر دوش آمریکا گفت که هرگونه درگیری نظامی هزینه بر است و نمی‌توان برای نجات جان انسان‌ها ارزش دلاری قائل شد.

وی افزود: «وزارت دفاع آمریکا در این جنگ به دنبال محاسبه و تمرین حسابداری نیست». اما گروهی از کارشناسان هشدار داده اند که حتی اگر جنگ غزه پایان یابد، حملات در دریای سرخ ممکن است متوقف نشود. کارشناسان مدعی هستند که نیروهای مسلح یمن از جنگ و توجه جهانی لذت می‌برند و همین امر می تواند بر طولانی شدن درگیری ها در دریای سرخ بیفزاید.

الباشا در همین خصوص استدلال کرد: نیروهای یمنی تنها در صورتی دست از حمله برمی دارند که به نفع آنها باشد. وی سپس اضافه کرد: عملیات زمینی ممکن است تنها راه برای تضمین بازدارندگی علیه یمن باشد که این گزینه در حال حاضر روز میز واشنگتن نیست.

هیل در ادامه یادآور شده است که باتوجه به ادامه حملات در دریای سرخ، آب های این منطقه همچنان بسته است. در این میان غول‌های کشتیرانی مانند مرسک ترجیح می دهند از دریای سرخ دوری کنند و از دماغه امید نیک در آفریقا استفاده کنند و کیلومترها به سفر خود بیفزایند و هزینه‌های اضافی را متحمل شوند؛ وضعیتی که سبب افزایش نرخ حمل و نقل شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز