۱۱ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

چرا انتخابات ایران مهم و حساس است؟

چرا انتخابات ایران مهم و حساس است؟

از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، تا کنون همواره در تمامی فرایندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، پای یک مولفه مهم مشترک در میان بوده است.

به گزارش نگاه نو، مولفه‌ای که از آن به نام مشارکت حداکثری در فرایندهای سیاسی، مناسبات ملی و اسلامی و حمایت مردمی یاد می‌شود.

اما چرا تا این اندازه برگزاری یک فرایند سیاسی مانند انتخابات در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مهم و تاثیرگذار است:

نخست اینکه انقلاب اسلامی ایران برخلاف تعریف دیگر از انقلاب‌های جهان در مرزهای جغرافیایی خود محدود نشد و دارای یک گفتمان برون مرزی و تاثیرگذار است که از سال ۱۹۸۷ تاکنون بروز و ظهور خود را در تحولات منطقه‌ای نشان داده است.

انقلاب ایران همچنان به عنوان یک مانع بازدارنده و تاثیرگذار در برابر قدرت‌های جهانی ایفای نقش کرده است.

انقلاب ایران به ایجاد تغییرات مهمی در جغرافیای سیاسی منطقه و ممانعت از ایجاد یک تجزیه گسترده در غرب آسیا شد.

نقشه راه جمهوری اسلامی قبل و بعد از انقلاب بر اصول راهبردی حمایت از آرمان ملت‌های جهان به ویژه موضوع فلسطین تمرکز و بنیان یافت.

از این رو از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون تلاش شد تا مدل انقلاب ایران به عنوان یک الگوی موفق برای ملت‌های منطقه قرار نگیرد.

می‌توان گفت مشارکت و حضور حداکثری مردم در هرگونه فرایند سیاسی به ویژه انتخابات به جز اینکه به ساماندهی و بهبود وضعیت داخلی می‌انجامد دارای پیام‌های متفاوت و زیادی به خارج از مرزها در دو اردوگاه دشمنان و دوستان گفتمان مقاومت است، به گونه‌ای که این مشارکت همواره نقش مهمی در تاثیرگذاری در متغیرات منطقه‌ای و نیز ایجاد تحولات مهم داشته است.

زمانی که می‌پذیریم تهران به عنوان پیشگام گفتمان مقاومت اسلامی در منطقه و به ویژه فلسطین به شمار می‌رود و این مشارکت حداکثری شکل می‌گیرد آنگاه هرگونه رویکرد تهران در سیاست خارجی با قدرت و توان بیشتری از قابلیت تغییر قواعد و نیز تاثیرگذاری برخوردار است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز