۹ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

آفریقای جنوبی:

پایبند نبودن اسرائیل به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را پیگیری می‌کنیم

پایبند نبودن اسرائیل به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را پیگیری می‌کنیم

دولت آفریقای جنوبی از تماس خود با دیوان بین المللی دادگستری برای ابراز نگرانی از تن ندادن رژیم اسرائیل به حکم اولیه این دادگاه درخصوص لزوم ممانعت از نسل کشی در نوار غزه و آماده شدن برای ارایه مدارک خود در این زمینه خبر داد.

به گزارش نگاه نو، «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در گفتگو با شبکه المیادین اظهار داشت:‌ پرتوریا در تماس با دیوان بین المللی دادگستری نگرانی های خود را از سرباز زدن [رژیم] اسرائیل در اجرای حکم اولیه دیوان بین المللی دادگستری در مورد منع نسل کشی فلسطینیان در نوار غزه به این مرجع حقوقی سازمان ملل اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه رژیم اسرائیل برای نابودی مردم فلسطین، اقدام به نسل کشی فلسطینیان می کند، افزود: اقدامات اسرائیل در نوار غزه، دیدگاه ما را تایید می کند که مقامات «تل آویو» واقعا” قصد نابودی مردم فلسطین را دارند.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی با تاکید بر اینکه کشورش قصد دارد با “ارائه استدلال‌های عینی در رابطه با اعتقاد به اینکه «نسل‌کشی» در نوار غزه در حال انجام است پیش برود”، از حضور تعدادی از کشورهایی که اعلام کرده‌اند به این پرونده علیه رژیم اسرائیل خواهند پیوست، ابراز خرسندی کرد.

پاندور در این گفت و گو بر آمادگی کشورش در خصوص ارائه استدلال‌های عینی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری تاکید کرد و گفت: ما مدارک قانونی خود را در خصوص عدم پایبندی [رژیم] اسرائیل به آنچه باید انجام دهد، آماده کرده‌ایم.

وی افزود: [ در این خصوص ] دیوان بین المللی دادگستری برای جلسه دادگاه هنوز تاریخی به آفریقای جنوبی اعلام نکرده‌ است. «ووسیموزی مادونسیلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند شنبه گذشته از همه کشورها خواست در پرونده ای که کشورش در دادگاه بین المللی دادگستری ارائه کرده است، شهادت دهند تا رژیم اسرائیل به دلیل جنایت نسل کشی در نوار غزه مجازات شود.

مادونسیلا اظهار داشت: اقدام بعدی، ارجاع پرونده به مجمع عمومی سازمان ملل متحد است تا بر اساس تصمیمات دادگاه که [ رژیم] اسرائیل را به ارتکاب جنایات نسل کشی محکوم کرده است، در مورد چگونگی اجرای رفع نژاد پرستی در سرزمین های فلسطینی تصمیم گیری شود.

چند روز قبل از درخواست مادونسیلا، «وینسینت ماگوینیا» سخنگوی رسمی رئیس جمهور آفریقای جنوبی بر لزوم فعالیت های فوری برای اطمینان از جلوگیری از وقوع نسل کشی بیشتر در نوار غزه تاکید کرد.

این اظهارات پس از آن انجام شد که دولت آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی دادگستری درخواست فوری ارائه کرد تا تصمیم اسرائیل برای گسترش عملیات نظامی ارتش این رژیم اشغالگر در رفح را بررسی کند و از اجرای این تصمیم ارتش رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده‌ بود.

نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز پنجشنبه ۲۱ دی برگزار شد. در جریان این نشست، نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که رژیم اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده‌است و نسل‌کشی و کشتار فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

جلسه دوم نیز فردای همان روز (جمعه ۲۲ دی) برگزار شد و چند هفته به قضات دادگاه فرصت داده‌شد تا حکم خود را در این پرونده صادر کنند. حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی جمعه ششم بهمن صادر شد و بر اساس آن، رژیم صهیونیستی ملزم شد که اقداماتی را در راستای ممانعت از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز