۵ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

از کشورهای جهان درخواست شد؛

آفریقای جنوبی: علیه رژیم صهیونیستی در لاهه شهادت دهید

آفریقای جنوبی: علیه رژیم صهیونیستی در لاهه شهادت دهید

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه شد.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین المللی دادگستری مطرح کرده است، شهادت دهند تا رژیم صهیونیستی را به جرم «نسل کشی» مجازات کند.

وی با تشریح انگیزه‌های کشورش از طرح این شکایت علیه رژیم اسرائیل گفت: به‌عنوان کشوری که مستقیماً از ظلم و ستم رنج می‌برد و تحت رژیم آپارتاید رنج برده است، برای ما بسیار مهم بود که در جلوگیری از رنج دیگران به دلیل وضعیت مشابه سهیم باشیم.

وی افزود: ما معتقدیم آنچه اسرائیل در سرزمین‌ های اشغالی فلسطین انجام می‌دهد، بدترین نسخه از رژیم آپارتایدی است که ما با آن مواجه بوده‌ایم.

حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی جمعه ششم بهمن صادر شد؛ این حکم، رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند که اقداماتی را در راستای ممانعت از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارایه کرده‌ بود.

نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز پنجشنبه ۲۱ دی برگزار شد. در جریان این نشست، نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده‌ است و نسل‌کشی و کشتار فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

جلسه دوم نیز فردای همان روز (جمعه ۲۲ دی) برگزار شد و چند هفته به قضات دادگاه فرصت داده‌ شد تا حکم نهایی را در این پرونده صادر کنند.

وزیر دادگستری و نماینده آفریقای جنوبی در جریان نخستین جلسه این دادگاه تصریح کرد: اسرائیل جنایات و اقدامات کشتار جمعی در فلسطین را از سال ۱۹۴۸ تشدید کرده‌ است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده‌ است. قوانین اسرائیل برای تحمیل آپارتاید بر فلسطینیان طراحی شده‌است و ما در آفریقای جنوبی از ابتدا از جنایات نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین آگاه بودیم.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز