۳۰ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

چین از نگرانی اروپا در مورد پیروزی احتمالی ترامپ بهره‌ برداری خواهد کرد

چین از نگرانی اروپا در مورد پیروزی احتمالی ترامپ بهره‌ برداری خواهد کرد

تارنمای شبکه آمریکایی سی ان ان در گزارشی از تور اروپایی وزیر امور خارجه چین نوشت: «وانگ یی» در دیدار با همتایان اروپایی خود تلاش خواهد کرد با بهره برداری از مواضع دونالد ترامپ در مورد ناتو و روابط تجاری با اروپا، بر غیرقابل اعتماد بودن واشنگتن تاکید کند.

به گزارش نگاه نو، سی ان ان نوشت، رئیس دستگاه دیپلماسی چین در حاشیه شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ با تعدادی از همتایان اروپایی خود دیدار کرد و پس از آن به اسپانیا و فرانسه می رود. ناظران به این شبکه آمریکایی گفتند که احتمال موفقیت در تثبیت روابط با برخی از کشورهای اتحادیه اروپا که به بهبود روابط اقتصادی علاقمند بوده و با شک و تردید انتخابات آتی آمریکا را زیر نظر دارند، بیشتر است.

لیو دانگشو، استادیار دانشکده امور بین الملل دانشگاه شهر هنگ کنگ گفت که مقام چینی در دیدارهای خود با وزیران اروپایی از “موضوع ترامپ” برای توجیه ناسودمندی هواداری کامل از آمریکا بهره برداری خواهد کرد.

به نوشته سی ان ان، ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود نه تنها نسبت به نحوه اتحاد آمریکا و کشورهایی اروپایی ابراز بدبینی کرد، بلکه تعرفه هایی را علیه فولاد و آلومینیوم تولید اروپا اعمال کرد که با اقدامی تلافی جویانه علیه کالاهای وارداتی از آمریکا روبرو شد.

لیو گفت: وانگ یی ممکن است به این نکته اشاره کند که در صورت پیروزی ترامپ، نداشتن روابط خوب با چین ممکن است به مشکلی برای اروپا تبدیل شود. او به دنبال آن است که کشورهای اروپایی را قانع کند که بی طرفی بیشتری در پیش گیرند.

در سال ۲۰۲۳، پکن در بهبود روابط با کشورهای اروپای پیشرفت هایی به دست آورد که از جمله آنها سفر بهار امانوئل مکرون به این کشور بود.

سی ان ان به نقل از تحلیلگران نوشت که کشورهای اروپایی بر حفظ ثبات در روابط خود با پکن به شدت تمرکز کرده اند تا از خطر درگیری تجاری در دو جبهه آمریکا و چین اجتناب کنند. بدترین کابوس چین، اتحاد اروپا و آمریکا در مسائل تجاری، فن آوری و امنیتی است. چین از گفته های ترامپ در زمینه حمایت مشروط آمریکا از کشورهای عضو ناتو بهره برداری خواهد کرد تا این پیام را در کشورهای اروپایی تقویت کند که واشنگتن شریک قابل اعتمادی نیست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز