۳۰ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

بایدن و نتانیاهو؛ اختلاف یا بازی سیاسی

بایدن و نتانیاهو؛ اختلاف یا بازی سیاسی

شماری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که روابط رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از حمله ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه به سردی گراییده است اما شواهد و قرائن خلاف آن را ثابت می‌کند.

به گزارش نگاه نو، «لیلی نقولا» نویسنده و تحلیلگر جهان عرب در گزارشی تحلیلی در پایگاه شبکه المیادین نوشت: برخلاف عقیده شماری از کارشناسان که روابط میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل و جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا را به خاطر نوع عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، بحرانی می دانند، این روابط به بهترین شکل ممکن درجریان است.

گفتگوی تلفنی طولانی اخیر رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم اسرائیل نشان دهنده ناخرسندی بایدن از نتانیاهو نبود و بایدن نه تنها به خاطر تجاوزگری نظامی خارج از چهارچوب قوانین بین المللی و انسانی رژیم اسرائیل به نوار غزه از نتانیاهو انتقاد نکرد بلکه بر خلاف آن و بر اساس گزارشی که کاخ سفید از این گفتگو منتشر کرد، رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگوی تلفنی برای حمله رژیم صهیونیستی به شهر «رفح» در جنوب نوار نیز چراغ سبز نشان داد.

در گزارش کاخ سفید آمده است: «بایدن دیدگاه خود را درباره حمله به رفح اعلام و تاکید کرد که این حمله نباید بدون برنامه انجام شود». بایدن همچنین بر آزادسازی سازی سریع همه اسیران صهیونیست تاکید و نابودی جنبش حماس و تامین امنیت بلند مدت برای اسرائیل را هدف مشترک واشنگتن و تل آویو اعلام کرد.

این گزارش تردیدی باقی نمی گذارد که بایدن از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی به طور کامل حمایت می کند و ادعای رسانه ها مبنی بر نارضایتی و عصبانیت او از نخست وزیر رژیم صهیونیستی فقط تبلیغات رسانه ای برای تبرئه کردن رئیس جمهوری آمریکا از جنایت های رژیم صهیونیستی نزد افکار عمومی داخلی و خارجی است.

رئیس جمهوری آمریکا به چند دلیل به این تبلیغات رسانه ای نیاز دارد:

فرار از مسئولیت شکست

پس از گذشت پنج ماه از آغاز جنگ علیه نوار غزه، ارتش رژیم صهیونیستی هیچ پیروزی و دستاورد قابل ذکری در حمله به این منطقه نداشته است و این موضوع در داخل محافل صهیونیستی نیز باعث اختلاف و اتهام زنی به یکدیگر درباره مسئولیت این شکست شده است.

براین اساس، بایدن با وجود پشتیبانی از تجاوز نظامی به نوار غزه، نمی خواهد مسئولیت این شکست راهبردی را متحمل شود.

نظرسنجی ها در داخل آمریکا

نظرسنجی ها در داخل آمریکا نشان دهنده تغییر در رویکرد افکار عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است. این تغییر رویکرد از سال ۲۰۱۴ نسبت به درگیری اعراب و رژیم اسرائیل بویژه در میان جوانان آمریکایی آشکار شد و آن ها همراهی و همدردی بیشتری با ملت فلسطین از خود نشان می دهند.

پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی و تجاوز رژیم صهیونیستی به نوارغزه و انتشار تصاویر قتل عام ساکنان این منطقه و درهم شکستن هیمنه رسانه های غربی پشتیبان رژیم اسرائیل، اغلب جوانان بویژه رنگین پوستان، مسلمانان و عرب های طرفدار حزب دموکرات در آمریکا، به مخالفت با سیاست دولت این کشور در حمایت کامل از رژیم اسرائیل برخاستند.

رقابت های انتخاباتی

جدیدترین نظرسنجی انجام شده در آمریکا نشان می دهد که ۴۱ درصد از آمریکایی ها از سیاست حزب جمهوری خواه و ۳۱ درصد آن ها از سیاست های حزب دموکرات حمایت می کنند و برغم اینکه موضوع فلسطین چندان براین مسئله تاثیرگذار نیست و این نتایج بیشتر از امور داخلی مانند اقتصاد و مهاجرت تاثیر می پذیرد اما احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید می تواند طرح این موضوع را تشدید کند.

با وجود این نتایج و صحبت هایی که درباره سلامت ذهنی جوبایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در میان سران این حزب درجریان است، ادامه این وضعیت می تواند به شکست حزب در انتخابات ریاست جمهوری آینده در مقابل ترامپ شود.

در مقابل همه این چالش ها و عملکرد کنونی دولت آمریکا و شخص بایدن، دموکرات ها نیاز به حمایت همه اقشار طرفدار حزب خود در انتخابات آینده دارند و در غیر این صورت، بایدن به سرنوشت هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ مبتلا می شود که توسط اقشار مختلف طرفدار حزب دمکرات طرد و این موضوع منجر به پیروزی ترامپ شد.

براین اساس، نه تنها اختلافی بین آمریکا و رژیم اسرائیل درباره جنگ علیه نوار غزه وجود ندارد بلکه دولت آمریکا همچنان به طور کامل از رژیم صهیونیستی در کشتار ملت فلسطین پشتیبانی می کند و فراتر از آن می خواهد به نتانیاهو برای دستیابی به اهداف اعلام شده در این جنگ زمان کافی دهد و آنچه درباره اختلاف بایدن با نتانیاهو گفته می شود فقط تبلیغات رسانه ایِ مورد نیاز بایدن در داخل آمریکا است و نباید آن را جدی گرفت.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز