۲۷ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

طرح پساجنگ آمریکایی-عربی برای تشکیل کشور فلسطین

طرح پساجنگ آمریکایی-عربی برای تشکیل کشور فلسطین

واشنگتن به همراه برخی متحدان عرب خود در حال آماده سازی طرحی برای پساجنگ غزه هستند که طبق ادعای روزنامه آمریکایی، شامل یک جدول زمانی ثابت برای تشکیل کشور فلسطین است.

به گزارش نگاه نو، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش داده که دولت بایدن و گروه کوچکی از شرکای این کشور در منطقه غرب آسیا در حال آماده‌ سازی طرحی هستند که احتمالاً ظرف هفته‌های آتی اعلام می‌شود که مدعی هستند که یک طرح مفصل و جامع برای صلح طولانی‌مدت بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها است.

طبق این گزارش، ظاهراً بخش‌هایی از این طرح فوق شامل یک جدول زمانی برای تشکیل کشور فلسطین می‌شود.

طرح فوق در بحبوحه مذاکرات ایالات متحده، قطر و مصر برای آتش‌بس موقت در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی نزد حماس مطرح شده است. حماس می‌گوید که آتش‌بس باید دائمی بوده و تمامی اسرای فلسطینی نیز در ازای اسرای اسرائیلی آزاد شوند.

مقام‌های آمریکایی و عرب می‌گویند که آتش‌بس اولیه که ظاهراً حداقل ۶ هفته پیش‌بینی می شود، زمان را برای آشکارسازی طرح پساجنگ، جلب حمایت برای این طرح و برداشتن گام‌های مقدماتی به سوی اجرای این طرح فراهم می‌کند.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، طراحان این طرح امیدوارند که قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در تاریخ ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ماه)، توافق در زمینه آزادی اسرا حاصل شود.

یکی از مقام‌های آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، درباره این طرح گفت «مسئله کلیدی توافق در خصوص گروگان‌ها (اسرا) است».

واشنگتن‌پست با این‌حال ادامه داد، با وجود آن‌که شرکت‌کنندگان در این طرح از جمله مصر، اردن، قطر، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و نمایندگان فلسطینی به همراه آمریکا در تلاش هستند تا بین خود به توافق برسند، این نگرانی وجود دارد که حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به رفح، بحران غزه را تشدید کند و هم توافق در زمینه اسرا و هم تلاش‌ برای صلح بلندمدت را از بین ببرد.

کشورهایی که در برنامه‌ریزی طرح پساجنگ غزه مشارکت دارند، امیدوارند که درباره این طرح‌های خود با رهبران اروپا و دیگر نقاط جهان در کنفرانس امنیتی مونیخ که از فردا (جمعه) آغاز می‌شود، گفتگو کنند.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که فهرست اقدامات تحت بررسی شامل به رسمیت شناختن زودهنگام کشور فلسطین از سوی آمریکا می‌شود.

با این‌حال، واشنگتن‌پست می‌گوید، چندین دهه تلاش ناکام برای تحقق راه‌حل دو کشوری، تعهد ایالات متحده را به ویژه در سال انتخابات آمریکا که جنگ غزه و حمایت واشنگتن از تل‌آویو به مسائل مهم سیاسی ایالات متحده تبدیل شده، زیر سؤال می‌برد.

«عمرو موسی» که در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ بعنوان وزیر خارجه مصر و در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ بعنوان دبیرکل اتحادیه عرب فعالیت داشته، در این خصوص می‌گوید «زبان “فرایند صلح” برای مدت ۱۰ سال در دهه ۹۰ همراه ما بوده و هیچ چیز از آن بیرون نیامد. این فقط یک حیله و ترفند است».

وی ادامه داد «اگر ما می‌خواهیم مشکل را حل کنیم….باید یک چارچوب زمانی وجود داشته باشد».

«خالد الجندی» مدیر برنامه امور فلسطین و فلسطینیان-اسرائیلی‌ها در اندیشکده غرب آسیا نیز در این خصوص می‌گوید «تا زمانیکه حرف از پایان اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری نباشد، این موضوعات (تشکیل کشور فلسطین) اهمیتی ندارد».

الجندی همچنین می‌گوید که بایدن تمایل چندانی به ایستادن مقابل اسرائیل ندارد و فقط «دستان آن‌ها را فشار می‌دهد و می‌گوید ای کاش اجازه کمک‌های بیشتر و کشتار کمتر غیرنظامیان را می‌دادید».

مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا و هماهنگ کننده مذاکرات عرب‌ها-اسرائیل و عضو ارشد اندیشکده کارنگی آرون دیوید میلر بر این باور است «اگر به رسمیت شناختن رسمی یا عملی فلسطین را تعمیم دهند، حیرت خواهم کرد»!

وی نیز موافق این امر است که تعهد برای تشکیل کشور فلسطین بدون برداشتن گام‌هایی منسجم در یک چارچوب زمانی ثابت، بی‌فایده است.

«توفیق الطیروای» عضو کمیته جنبش فتح در خصوص این طرح می‌گوید «آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند به این‌جا بیایند و مثل ساخت لگو با ما بازی کنند. اگر بخواهیم رهبری خود را تجدید کنیم، کاملاً به تصمیم خود ما بازمی‌گردد».

از طرف دیگر، یکی از مقام‌های عرب در مذاکرات فوق می‌گوید که جنبش سیاسی حماس نیز باید در مذاکرات و دولت آینده فلسطین حضور داشته باشد. وی در این باره گفت‌ «ما به کسی نیاز داریم که نماینده آن‌ها (حماس) باشد تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها با این موضوع موافق هستند».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز