۲۶ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

آمریکا برای پر کردن زرادخانه خالی خود، با ترکیه همکاری می‌کند

آمریکا برای پر کردن زرادخانه خالی خود، با ترکیه همکاری می‌کند

سفیر آمریکا در ترکیه در یک یادداشت به تمجید از مواضع آنکارا در قبال جنگ اوکراین پرداخت و اقرار کرد که واشنگتن برای پر کردن زرادخانه خالی شده خود، در حال تقویت همکاری‌های دفاعی-نظامی با ترکیه است.

به گزارش نگاه نو، «روابط قوی با ترکیه، به نفع آمریکا است و ما برای پر کردن زرادخانه خالی آمریکا در نتیجه جنگ اوکراین، با ترکیه همکاری می‌کنیم». این حرف را سفیر آمریکا در ترکیه جف فلیک بیان کرد.

او در یادداشتی برای روزنامه آمریکایی «دِزِرت نیوز» با بیان اینکه «دولت‌های دو کشور ممکن است عوض شوند اما جغرافیا تغییر نمی‌کند»، اقدام کنگره در تایید فروش ۴۰ فروند هواپیمای اف-۱۶ به ترکیه را «بسیار مهم» خواند.

به گفته سفیر آمریکا، این اقدام نشان دهنده تعهد آمریکا و ترکیه مبنی بر این است که «یک رابطه قوی دوجانبه در راستای منافع شخصی هر دو کشور ماست».

این سناتور سابق و عضو پیشین مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد که «ناوگان اف-۱۶ترکیه برای قدرت ناتو حیاتی است و به ترکیه به عنوان دومین ارتش بزرگ ناتو، ظرفیت بیشتری برای سهیم شدن در امنیت جمعی ما می‌دهد».

سفیر واشنگتن در آنکارا تصریح کرد که «ترکیه در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تزلزل ناپذیر بوده است. فروش پهپادهای بسیار موثر ترکیه به اوکراین، جاه‌طلبی‌های اولیه مسکو را برای تهاجم تمام عیار در سال ۲۰۲۲ ناکام گذاشت… و ترکیه کشتی‌های جنگی روسیه را از ورود به دریای سیاه باز داشته است».

فلیک گفت که آمریکا برای پیش بردن منافع خود «از نفوذ، روابط تاریخی و نیروی اقتصادی» ترکیه در بسیاری از نقاط جهان استفاده می‌کند چرا که توانایی ترکیه در گشودن گفت‌و‌گو با دشمنان آمریکا، «منحصر به فرد» است.

وی با اشاره به جنگ اسرائیل علیه مردم فلسطین تاکید کرد که «ترکیه موقعیت خوبی برای ایفای نقش در حل و فصل مناقشه غزه دارد. ترکیه همانند ایالات متحده، از ایجاد یک کشور فلسطینی به عنوان بهترین راه برای صلح پایدار حمایت می‌کند».

از نظر سفیر دولت جو بایدن، بهبود روابط آمریکا ترکیه «باعث ایجاد پیشرفت در طیفی از مسائل ضروری برای امنیت، قدرت و رفاه آمریکا می‌شود. علاوه بر قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری اف-۱۶، تحول مداوم در بخش دفاعی ترکیه بخش جدایی‌ناپذیر زنجیره تامین دفاعی ایالات متحده و قدرت اتحاد ناتو ما است».

سفیر آمریکا اقرار کرد که «ما با صنعت دفاعی ترکیه همکاری می‌کنیم تا ذخایر مهم خود را تقویت کنیم؛ ذخایری که پس از کمک بی سابقه ما به اوکراین…باید دوباره پر شوند».

به گفته او، وزارت دفاع آمریکا در ایالت تگزاس در حال ساخت سه خط مهمات است که از یک شرکت دفاعی ترکیه خریداری شده است. «تخمین زده می‌شود که تا سال آینده، ۳۰ درصد از کل گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری (توپخانه) ساخته شده در آمریکا از این کارخانه‌های تگزاس تامین شود».

وی با اذعان به برخی اختلافات بین آمریکا و ترکیه گفت که «مطمئناً مواردی وجود دارد که ایالات متحده و ترکیه در مورد آنها اختلاف نظر دارند. رویکردهای ما برای مقابله با داعش همیشه همسو نیست اما ترکیه یکی از اعضای ضروری ائتلاف ضد داعش است. ما به همکاری مشترک روی این مسائل و سایر موضوعات دشوار برای برطرف کردن شکاف‌ها ادامه خواهیم داد».

فلیک در پایان یادداشت خود ترکیه را «متحد ضروری» آمریکا خواند و افزود: «همکاران سابق من در کنگره، با به واقعیت تبدیل کردن فروش اف-۱۶ فرصتی را ایجاد کردند که جانی دوباره به این رابطه کلیدی بدهند. آنها کار درست را انجام دادند».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز