۲۵ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

رویترز:

آمریکا پیشنهاد آتش‌بس پوتین را رد کرد

آمریکا پیشنهاد آتش‌بس پوتین را رد کرد

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع روس ادعا کرد روسیه از طریق کانال‌های غیر رسمی پیشنهاد آتش‌بس برای توقف جنگ در اوکراین را مطرح کرد که واشنگتن آن را نپذیرفت.

به گزارش نگاه نو، رویترز به نقل از سه منبع آگاه روس در گزارشی اختصاصی مدعی شده پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین برای برقراری آتش‌بس در اوکراین پس از تماس‌ها میان واسطه‌ها، از سوی ایالات متحده رد شد.

منابع روس مورد استناد رویترز گفتند پوتین در سال ۲۰۲۳ به صورت علنی و خصوصی از طریق واسطه‌ها از جمله از طریق شرکای عرب در خاورمیانه و سایرین سیگنال‌هایی فرستاد مبنی بر این که آماده است آتش‌بس در اوکراین را در نظر بگیرد.

طبق این گزارش، پوتین در پیشنهاد مذکور توقف درگیری در خطوط کنونی را مطرح کرد و گفت تمایلی به واگذاری هیچ بخشی از اراضی اوکراینی در کنترل را ندارد «اما در این سیگنال پیشنهاد آنچه برخی در کرملین به عنوان بهترین راه برای رسیدن به نوعی صلح می‌دانند را مطرح کرد».

به نوشته رویترز یکی از این منابع که به دلیل حساسیت موضوع تمایلی به شناخته شدن نداشت، گفت تماس‌ها با آمریکایی‌ها در اواخر ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴ بی‌نتیجه بود.

منبع دوم گفت آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها به مسکو گفتند درباره آتش‌بس احتمالی بدون مشارکت اوکراین گفتگو نمی‌کنند و بنابراین تماس‌ها شکست خورد. منبع سوم هم گفت که همه چیز بهم خورد و آمریکایی‌ها نمی‌خواستند اوکراین را تحت فشار قرار دهند.

اصرار آمریکایی‌ها برای حضور اوکراین در مذاکرات در حالی است که رئیس‌جمهور این کشور ولودیمیر زلنسکی مذاکره با دولت پوتین را ممنوع کرده است.

به نوشته رویترز، یک مقام آمریکایی گفت واشنگتن در هیچ مذاکره‌ای از طریق کانال مخفی با روسیه شرکت نکرده است. او مدعی شد به نظر می‌رسد گفتگوهای غیررسمی پنهان در بین روس‌هایی که در دولت نیستند، بوده اما ایالات متحده در آنها دخیل نبوده است.

وی افزود پیشنهاد پوتین بر اساس آنچه به طور علنی گزارش شده، نسبت به خواسته‌های گذشته روسیه که خاک اوکراین را حفظ می‌کند، تغییری نداشته است.

به گفته سه منبع روس، واسطه‌ها اواخر ۲۰۲۳ در ترکیه دیدار کردند. منبع چهارم گفت که تماس‌های غیررسمی از طریق واسطه‌ها به ابتکار روسیه وجود داشته اما ظاهراً به جایی نرسید.

به گفته سه منبع روس، سیگنال پوتین به واشنگتن و مقامات ارشد ایالات متحده مخابره شد. یکی از این منابع گفت ایده این بود که مشاور امنیت ملی کاخ سفید جیک سالیوان با مشاور سیاست خارجی پوتین یوری اوشاکوف صحبت کند و مراحل بعدی را مشخص کند. یکی از این منابع روس گفت اما در تماس ژانویه سالیوان به اوشاکوف گفت که واشنگتن برای گفتگو درباره سایر جنبه‌های روابط دو کشور آمادگی دارد اما بدون اوکراین درباره آتش‌بس گفتگو نخواهد کرد.

یکی از منابع روس از اصرار واشنگتن بر این که اوکراین را به سمت مذاکره سوق ندهد و همزمان به تامین مالی جنگ ادامه دهد، ابراز ناامیدی کرد. یکی دیگر از منابع روس به نقل از پوتین گفت «می‌دانستم آن‌ها کاری نمی‌کنند. آن‌ها ریشه تماس‌هایی را که دو ماه برقراری‌شان طول کشید، بریدند».

یکی از منابع روس گفت «آمریکایی‌ها باور نداشتند که پوتین درباره آتش‌بس روراست باشد». این منبع تاکید کرد «اما او بود و برای گفتگو درباره آن آمادگی داشت. اما پوتین به همان اندازه هم برای جنگ تا زمانی که طول بکشد آمادگی دارد و روس‌ها می‌توانند تا هر زمان لازم باشد بجنگند».

این منابع روس در پایان گفتند کرملین دیگر لزومی به برقراری تماس درباره این موضوع با ایالات متحده نمی‌بیند و بنابراین جنگ ادامه خواهد یافت.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز