۲۴ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

جنجال تهدید ترامپ علیه ناتو؛ سران اروپایی در اندیشه تقویت همکاری‌های نظامی

جنجال تهدید ترامپ علیه ناتو؛ سران اروپایی در اندیشه تقویت همکاری‌های نظامی

سران اروپایی در واکنش به اظهارنظرهای تهدیدآمیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در قبال ناتو، تقویت همکاری‌های دفاعی و نظامی را خواستار شدند.

به گزارش نگاه نو به نقل از روزنامه گاردین، رهبران اروپایی در واکنش به اظهارنظرهای دونالد ترامپ که تضعیف ائتلاف نظامی ناتو را در پی دارد، اتحاد و همکاری نظامی بیشتر در سراسر این قاره را خواستار شدند.

دونالد توسک نخست وزیر لهستان روز گذشته در سفر به پاریس و پیش از دیدار با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «هیچ جایگزینی» برای اتحادیه اروپا و پیمان ناتو وجود ندارد.

توسک در واکنشی کنایه‌آمیز به اظهارنظرهای نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت: احتمالا اینجا در پاریس است که جملات کتاب سه تفنگدار اثر الکساندر دوما به وضوح طنین‌انداز می شوند: «همه برای یکی و یکی برای همه».

سخنان اخیر ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در کارولینای جنوبی خشم بسیاری از مقام‌های اروپایی و آمریکایی را برانگیخت. وی در این سخنرانی گفت که هیچ یک از اعضای ناتو نتوانسته‌اند به هدف خود یعنی تخصیص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای هزینه‌های دفاعی دست یابند و از همین رو نه تنها از هم پیمانان خود در این ائتلاف نظامی حفاظت نمی‌کند، بلکه روسیه را به حمله تشویق خواهد کرد.

در پی این اظهارات، برخی رهبران اروپایی آشکارا از ترامپ انتقاد کردند. فرانک والتر اشتاین مایر رئیس‌جمهوری آلمان در سفر به قبرس این اظهارات را غیرمسئولانه دانست و گفت این سخنان به روسیه کمک می‌کند.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی به مراتب زیرکانه‌تر، ضمن بی فایده خواندن سخنان ترامپ گفت: البته که ما خواهان آن هستیم تا همه کشورها، مانند ما، ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های دفاعی کنند، اما به عقیده من آنچه که گفته شد رویکرد معقولانه‌ای نبود.

کاجا کالاس نخست وزیر استونی در همین زمینه گفت: فکر می‌کنم آنچه نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا بر زبان اورد، ممکن است برخی متحدان که هنوز به این میزان هزینه نکرده‌اند را بیدار کند.

توسک که در میان اعضای ناتو بالاترین هزینه‌کرد دفاعی را دارد، گفت: اتحادیه اروپا، فرانسه و لهستان باید پرقدرت آماده دفاع از مرزهای خود و حمایت از متحدان و دوستان خارج از این بلوک باشند.

این مقام اروپایی میانه رو در دیدار با مکرون همزمان با تاکید بر تقویت روابط دفاعی و نظامی، از آغاز مذاکره بر سر یک توافق جدید در حوزه‌های دفاعی، انرژی و فرهنگی خبر داد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی ناتو، انگلیس در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲.۰۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های دفاعی کرده، اما هزینه‌کرد فرانسه، کمتر و ۱.۹ درصد بوده است. بودجه دفاعی لهستان ۳.۹ درصد تولید ناخالص داخلی است و آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان، ۳.۴۹ درصد صرف کرده است.

کارین فون هیپل مدیر کل اندیشکده Royal United Services Institute مستقر در لندن در این زمینه گفت که کشورهای اروپایی به سرعت خود را برای ریاست جمهوری ترامپ آماده می‌کنند. وی افزود: من فکر می‌کنم رهبران اروپایی خیلی بیشتر از آنچ که باید اینبار هوشیار هستند و می‌دانند حتی اگر بایدن پیروز انتخابات شود، کنگره ممکن است همچنان ناکارآمد باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز