۱۶ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

رئیس جمهوری ایرلند:

سکوت در برابر جنایات غزه نشانگر بحران اخلاقی در جهان است

سکوت در برابر جنایات غزه نشانگر بحران اخلاقی در جهان است

رئیس جمهوری ایرلند پس از گفتگو با «مایک رایان» مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت درباره اوضاع انسانی در غزه هشدار داد که سکوت درباره جنایات علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع این باریکه، نشانگر بحران اخلاقی در جهان است.

به گزارش نگاه نو، مایکل هیگینز با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت ایرلند منتشر شد، افزود: واضح است که اکنون بیش از هر زمان دیگری دیپلماسی برای نجات جان انسان‌ها و کمک به گفت‌وگوها در جهت صلح ضروری است. همچنین به اجماع همه کسانی که به صلح پایدار علاقه‌مند هستند، تاکید بر ضرورت برقراری آتش بس فوری که بهترین چشم انداز را برای دستیابی به آزادی همه اسرا ارائه و امکان دسترسی به حمایت های بشردوستانه ضروری را برای مردم فلسطین فراهم می کند، به شدت نیاز است.

وی با اشاره به آمار بالای تلفات غیرنظامیان در غزه گفت: سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود اشاره کرده است که ۷۰ درصد از کسانی که تا به امروز در غزه کشته شده اند زنان و کودکان هستند. یونیسف هم تاکید کرده است که درگیری‌ها باعث شده ۱۷ هزار کودک بدون پدر و مادر شوند. این درحالیست که سازمان جهانی بهداشت نسبت به ادامه نابودی زیرساخت‌های بهداشتی، افزایش سطح نا امنی غذایی، گرسنگی و شیوع مداوم بیماری های عفونی ابراز نگرانی کرده است.

رئیس جمهوری ایرلند بر همین اساس هشدار داد: تداوم بمباران غزه، قوانین بین‌المللی بشردوستانه را زیر سوال خواهد برد. «آنچه اکنون با توجه به نسبت بالای تلفات جانی غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در خطر است، خالی شدن جمعیت غزه و بی‌اثر شدن گفتمان حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی است.»

هیگینز ادامه داد: فراتر از آتش بس فوری مورد نیاز، آزادی اسرا و ارائه کمک های بشردوستانه، از سرگیری و حمایت از مذاکرات جدی در مورد یک راه حل بلندمدت معنی دار، ضروری است تا بتواند صلح و امنیت را فراهم کند. این مسیر، همانطور که دولت ایرلند و سایرین اعلام کرده‌اند، باید شامل به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی باشد.

وی در بخش دیگری از این بیانیه نسبت به تصمیم برخی کشورهای اروپایی برای قطع کمک‌های مالی به آژانس پناهندگان سازمان ملل برای فلسطینیان (آنروا) انتقاد و تصریح کرد که تداوم حمایت از این سازمان در بحران کنونی حیاتی است. رئیس جمهوری ایرلند افزود: «باید به کشورهایی که بودجه خود را از آنروا حذف کرده اند، پیامدهای اجتناب ناپذیری را یادآوری کرد که اقدامات آنها بر مردم غزه خواهد داشت.»

گفتنی است که رژیم صهیونیستی در بحبوحه کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین، شماری از کارکنان آنروا را به مداخله در عملیات «طوفان الاقصی» متهم کرده است. هفته پیش یک مقام ارشد سازمان ملل اعلام کرد که تحقیقات درباره این افراد آغاز شده است.

برخی از کشورهای اروپایی به تبعیت از آمریکا کمک‌های خود به آنروا را به عنوان یکی از آژانس‌های مهم و حیاتی در کمک رسانی به مردم غزه قطع کردند یا به حالت تعلیق در آورده اند.

با این حال آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار ادامه حمایت و کمک کشورهای جهان از این آژانس شده است. وی تصریح کرد: درحالی که من متوجه نگرانی این قبیل کشورها هستم و خود به شخصه از وارد کردن چنین اتهاماتی خوفناکم، اما قویا از دولت‌های جهان که همکاری خود را با آنروا به حالت تعلیق در آورده‌اند می خواهم تا حداقل عملیات آنروا (در غزه) را تضمین کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز