۱۳ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

ترفند اروپا برای دور زدن روسیه از طریق آسیای میانه و قفقاز

ترفند اروپا برای دور زدن روسیه از طریق آسیای میانه و قفقاز

نایب رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که با هدف دور زدن روسیه از طریق راه‌گذر ترانس‌خزر، موسسات مالی اروپایی و بین‌المللی ۱۰ میلیارد یورو برای حمایت و سرمایه‌گذاری در این راه‌گذر حمل و نقل پایدار در آسیای مرکزی و قفقاز اختصاص خواهند داد.

به گزارش نگاه نو به نقل از رسانه‌های آسیای میانه، والدیس دامبروسکیس در مجمع سرمایه‌گذاران «دروازه جهانی» در بروکسل در مورد راه‌گذر حمل و نقل بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی اعلام کرد که آنها می‌خواهند آسیای مرکزی را به اروپا وصل کنند و روسیه را از طریق قفقاز و ترکیه دور بزنند بر همین اساس آنها قصد دارند ۱۰ میلیارد یورو به راه‌گذر حمل و نقل پیشنهادی ترانس خزر اختصاص دهند.

پیش‌بینی شده است که کریدور حمل و نقل ترانس خزر به طول ۱۱ هزار کیلومتر، اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی را با مدت سفر ۱۵ روزه مرتبط کند.

نایب رئیس کمیسیون اروپا گفت: تهاجم روسیه به اوکراین نیاز فوری به یافتن مسیرهای تجاری قابل اعتماد و کارآمد جایگزین بین اروپا و آسیا، با دور زدن روسیه را به عنوان بخشی از راهبرد دروازه جهانی اتحادیه اروپا برجسته کرده است.

به گفته دامبروسکیس، توسعه ارتباطات حمل و نقل علاوه بر گشودن فرصت های تجاری جدید، ابزاری برای تقویت یکپارچگی منطقه‌ای و توسعه اقتصادی در آسیای مرکزی است.

در بیانیه مطبوعاتی اتحادیه اروپا آمده است که در این مجمع سه روزه که از سه‌شنبه آغاز شده است، نمایندگانی از دولت‌ها، نهادهای مالی، سازمان ها و جامعه مدنی از اروپا، آسیای مرکزی و سایر کشورها حضور داشتند.

طی امروز و فردا نیز شرکت کنندگان در مورد سرمایه‌گذاری های لازم برای تبدیل کریدور حمل و نقل ترانس خزر به یک مسیر پیشرفته، چندوجهی و کارآمد که اروپا و آسیای مرکزی را به هم متصل می کند، بحث خواهند کرد.

این بیانیه تصریح می‌کند که تعهد ۱۰ میلیارد یورویی نشان دهنده ترکیبی از سرمایه گذاری‌های جاری و برنامه ریزی شده است که کمیسیون اروپا قصد دارد پس از رایزنی های گسترده با شرکای بین المللی حاضر در مجمع، آن را بسیج کند.

در روز اول این نشست، بانک سرمایه گذاری اروپا تفاهم نامه هایی به مبلغ یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون یورو با دولت های قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و همچنین با بانک توسعه قزاقستان منعقد کرده است.

بانک اروپایی بازسازی و توسعه همان سند را با قزاقستان به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو امضا کرد و پروژه هایی از قبل برای توسعه کلی ارتباطات حمل و نقل در منطقه آسیای مرکزی تعریف کرده است. در این بیانیه آمده است: این وام ها به لطف تضمین های ارائه شده توسط کمیسیون اروپا امکان‌پذیر خواهد شد.

هدف برنامه دروازه جهانی آن است که تا ۳۰۰ میلیارد دلار از بودجه اتحادیه اروپایی، کشورهای عضو و بخش خصوصی را تا سال ۲۰۲۷ بسیج کند. قرار است این پول به کشورهای توسعه نیافته امکان دهد تا دوران انتقال سبز و انتقال دیجیتال خود را سرعت دهند و در عین حال اقتصادهای اتحادیه اروپایی را بهره مند سازد و نفوذ جهانی این بلوک را تقویت کند.

این تلاش تا حدودی به عنوان یک واکنش در برابر طرح کمربند و جاده چین مطرح شد که از سال ۲۰۱۳ صدها میلیارد دلار را به ساخت راه ها، خطوط راه آهن و بنادر در اطراف جهان اختصاص داده است. دیگر کشورهای غربی، بویژه ایالات متحده و انگلستان نیز برنامه های سرمایه گذاری خارجی خاص خود را پی می گیرند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز