۱۰ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

بلومبرگ نوشت:

روسیه دنبال جایگزینی واگنر با یگان نظامی خود در آفریقا است

روسیه دنبال جایگزینی واگنر با یگان نظامی خود در آفریقا است

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که روسیه با ایجاد یگان نظامی خود در آفریقا قصد دارد تا امپراتوری «واگنر» را مهار کند و این کار به‌ معنای بازگشت به دوره جنگ سرد است.

به گزارش نگاه نو به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، روسیه در حال جمع‌آوری نیرو برای راه‌اندازی یگان نظامی خود در قاره آفریقا به‌جای تمدید قرارداد با شرکت نظامی خصوصی واگنر است؛ اقدامی که باتوجه به مرگ یوگنی پریگوژین سرکرده این گروه نظامی در سال گذشته و دسترسی آن به معادن غنی آفریقا، در نگاه غرب به‌معنی گسترش نفوذ روسیه در قاره سیاه و بازگشت به روابط از نوع جنگ سرد با غرب است.

پیتر فام فرستاده ویژه سابق آمریکا به کشور ساحل در این زمینه گفته است: «کرملین درصدد است تا از فرصت‌های موجود بهره‌برداری کند. در صورت تحقق این طرح و باتوجه به اخراج نیروهای فرانسوی از این قاره، تحولات بلندمدت و مهم ژئوپولتیک و دیپلماتیک در راه خواهد بود».

یگان آفریقا در حال جذب ۲۰ هزار سرباز و استفاده از نیروهای سابق واگنر تا نیمه سال جاری میلادی در حداقل پنج کشور متحد روسیه شامل بورکینافاسو، لیبی، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و نیجر است.

بلومبرگ با اظهار تردید نسبت به توفیق روسیه در سربازگیری باتوجه به ضرورت حضور ۲۵۰ هزار سرباز در جبهه اوکراین افزوده است: این اقدام روسیه می‌تواند هم‌زمان دولت این کشور را از اتهامات جرایم جنگی که سازمان ملل به گروه واگنر نسبت داده است مبری سازد اما این در صورتی است که از نیروهای سابق گروه واگنر در این امر استفاده نشود.

در حال حاضر، ۱۰۰ نیروی روس برای حفاظت از کاپیتان ابراهیم ترائوره که در نتیجه کودتای سال ۲۰۲۲ به قدرت رسید عازم بورکینافاسو شده‌اند. در آفریقای مرکزی نیز گروه واگنر توانسته است در قبال استقرار امنیت در سطح کشور دسترسی به معادن الماس و طلا را به دست آورد و لذا احتمال می‌رود این منطقه مقصد بعدی نیروهای ارتش روسیه باشد.

پاتریک بیدا کویاگبله مشاور ویژه ریاست‌جمهوری آفریقای مرکزی در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرده است: زمینه‌های ورود و استقرار نیروهای ارتش روسیه در کشورش فراهم شده اما محل دقیق آن «سری» است. وی همچنین اشاره کرده است از زمان مرگ پریگوژین، تعداد نظامیان روس در کشورش ۲ برابر شده و به ۲ هزار نفر رسیده است.

در غرب آفریقا نیز کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو شاهد کودتای نظامی و ظهور اسلام‌گرایان در قدرت بوده است و اقدام به اخراج نیروهای استعماری فرانسه کرده‌اند. این سه کشور در ماه سپتامبر با دولت روسیه وارد قرار امنیتی شده‌اند و هفته گذشته رهبر نظامیان کشور چاد به‌عنوان آخرین پایگاه متحد غرب نیز در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار داشت.

مولی فی مقام نظامی ارشد وزارت دفاع آمریکا در نیجر باتوجه به استقرار پایگاه نظامی آمریکا در این کشور آفریقایی نسبت به توفیق روسیه برای حضور نظامی در نیجر ابراز نگرانی کرده است. کودتای نظامی سال گذشته نیجر همچنین منجر به اخراج نیروهای فرانسوی‌ و تعطیلی سفارت این کشور اروپایی شده بود.

یونوس‌بک یوکورو معاون وزیر دفاع روسیه که مسئولیت جایگزینی نیروهای واگنر در آفریقا و خاورمیانه را برعهده دارد اوایل دسامبر (آذر) از نیجر دیدن کرده و نخست‌وزیر این کشور نیز متقابلاً سفری به مسکو داشته است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز