۹ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی/ درباره پایگاه نظامی «برج ۲۲» در اردن چه می‌دانیم؟

حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی/ درباره پایگاه نظامی «برج ۲۲» در اردن چه می‌دانیم؟

در پی حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در اردن، موسوم به «برج 22»، سه سرباز آمریکایی کشته و دهها نفر زخمی شدند. در این گزارش به پایگاه نظامی برج ۲۲ پرداخته می شود.

به گزارش نگاه نو، برج ۲۲ که از یک موقعیت راهبردی مهم برخوردار است، در شمال شرقی‌ترین نقطه این کشور، جایی که مرزهای اردن با سوریه و عراق تلاقی دارد، واقع شده است.

اطلاعات کمی در مورد این پایگاه وجود دارد اما نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده از این مکان برای گذر به سوریه و کمک به مقابله با داعش استفاده کرده‌اند. این پایگاه همچنین در نزدیکی اردوگاه پناهندگان رکبان در مرز عراق و سوریه واقع شده است.

«برج ۲۲» که تعداد کمی از نیروهای آمریکایی را در خود جای داده، تنها چند کیلومتر از پادگان التنف، واقع در سوریه، فاصله دارد.

البته بیشتر نظامیان آمریکایی در سوریه در شمال شرقی این کشور مستقر هستند، اما تعداد کمی از آنها در جنوب در پادگان التنف استقرار دارند. پایگاه التنف از اکتبر سال ۲۰۲۳، دهها بار هدف قرار گرفته است.

برج ۲۲ به اندازه کافی به محل استقرار نظامیان آمریکایی در التنف نزدیک است و می‌تواند به پشتیبانی از این نیروها کمک کند.

ارتش اردن یکی از بزرگترین دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی نظامی خارجی واشنگتن است.

این کشور پادشاهی، میزبان صدها مستشار نظامی آمریکایی است و یکی از معدود متحدان منطقه‌ای آمریکا است که در طول سال رزمایش‌های گسترده‌ای را با نیروهای آمریکایی برگزار کرده است.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، واشنگتن صدها میلیون دلار برای کمک به اردن هزینه کرده، تا یک سیستم نظارتی دقیق، موسوم به «برنامه امنیت مرزی» را برای جلوگیری از نفوذ شبه‌نظامیان از سوریه و عراق ایجاد کند.

مشخص نیست که واقعاً چه تعداد نیروهای آمریکایی در برج ۲۲ مستقر هستند. همچنین نوع سلاح‌های موجود در این پایگاه و سامانه دفاع هوایی مورد استفاده در آن اطلاعی در دست نیست.

به گزارش «آسوشیتد پرس» حدود ۳ هزار سرباز آمریکایی در اردن حضور دارند.

«نیویورک تایمز» نیز تأکید کرده که حدود ۲ هزار سرباز آمریکایی در پایگاه هوایی الازرق اردن حضور دارند که کوماندوها و نیروهای آموزشی در التنف را هم باید به آنها افزود.

شبکه سی‌ان‌ان خبر داده که مشخص نیست چرا سامانه‌های پدافند هوایی نتوانسته‌اند حمله پهپاد را دفع کنند.

شب گذشته، شبکه سی ان ان به نقل از برخی مسئولان گزارش داد که ۳ سرباز آمریکایی طی حمله به مواضع نیروهای امریکایی در مرز اردن و سوریه کشته شدند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) نیز با تایید این خبر اعلام کرد که ۳ سرباز در حمله پهپادی به پایگاهی در شمال شرق اردن کشته و ۲۵ سرباز دیگر زخمی شدند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز