۸ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

هند خرید تسلیحات دفاعی از روسیه را متوقف می‌کند

هند خرید تسلیحات دفاعی از روسیه را متوقف می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه هندی اعلام کرد: هند خرید تسلیحات روسیه را کنار می‌گذارد اما در حوزه‌های دیگر روابط نزدیک با مسکو را حفظ خواهد کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع هندی نوشتند هند به دنبال فاصله گرفتن از بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات خود یعنی روسیه است، این اتفاق زمانی روی داد که توانایی روسیه در تامین مهمات و تجهیزات یدکی برای هند به دلیل جنگ در اوکراین مختل شد. این منبع آگاه گفت: با این حال هند می داند که باید با احتیاط از نزدیک کردن مسکو به پکن جلوگیری کند.

به گزارش رویترز، بزرگترین واردکننده تسلیحات جهان به آرامی در حال نزدیک شدن به غرب است، زیرا آمریکا به دنبال تقویت روابط در منطقه هند و اقیانوس آرام است و امیدوار است با کاهش وابستگی سنتی هند به روسیه، چین رو به رشد را مهار کند.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، روسیه ۶۵ درصد از خرید تسلیحات هند را به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار در دو دهه گذشته تامین کرده است، اما جنگ اوکراین انگیزه تنوع بخشیدن به منابع تسلیحاتی را برای دهلی نو افزایش داد.

ناندان اوننی کریشنان، کارشناس روسیه در اندیشکده بنیاد تحقیقات آبزرور (ORF) واقع در دهلی نو گفت: به احتمال زیاد ما هیچ قرارداد نظامی بزرگی با روسیه امضا نمی کنیم، این یک خط قرمز برای واشنگتن خواهد بود.

این دیدگاه در حالی مطرح می شود که چهار منبع دولتی هند، از جمله یک مقام ارشد امنیتی که به تازگی بازنشسته شده است از پیشنهادات مسکو خبر دادند که ساخت مشترک پیشرفته‌ترین هلیکوپترهای کاموف و جنگنده‌های سوخو و میگ، با تولید مشترک در هند را شامل می‌شود.

وزارت خارجه و دفاع هند و روسیه به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. کارشناسان و مقامات گفتند: روسیه آشکارا از هند خواسته است تا روابط دفاعی خود را افزایش دهد اما نارندرا مودی نخست وزیر هند تمرکز خود را بر تولید داخلی با فناوری غربی معطوف کرده است. چنین تلاش هایی با برنامه «ساخت در هند» مودی برای حمایت از تولید داخلی هماهنگ تر است.

وزیر دفاع هند گفته است که انتظار دارد طی یک دهه آینده نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار برای سفارشات دفاعی هزینه کند. سال گذشته، هند و آمریکا قراردادی را برای جنرال الکتریک (GE.N) با هدف تولید موتورهایی در هند برای تامین انرژی جت های جنگنده خود، امضا کردند که نخستین بار بود آمریکا چنین امتیازی را به یک غیر متحد می داد.

تقویت بیشتر روابط هند با آمریکا برای چین نگران کننده است، زیرا سربازان این کشور از سال ۲۰۲۰ در مرز هیمالیا رو در روی یکدیگر قرار دارند، زمانی که یکی از خونین ترین درگیری های آنها در پنج دهه اخیر به کشته شدن ۲۴ سرباز منجر شد.

هند و چین همسایگان مجهز به سلاح هسته‌ای در سال ۱۹۶۲ با هم جنگیدند اما مرز آنها به طول بیش از ۲۰۰۰ مایل (۳۲۰۰ کیلومتر) هنوز مورد مناقشه است.

هند به عنوان بزرگترین خریدار تسلیحات و از سال ۲۰۲۲ به عنوان یکی از بزرگترین خریداران نفت روسیه، باید مسیر خوبی را در روابط با مسکو طی کند، توقف چنین تجارتی مسکو را به پکن، تنها اقتصاد بزرگ دیگری که با آن سر و کار دارد، نزدیک‌تر خواهد کرد.

این مقام امنیتی بازنشسته گفت: خرید تسلیحات نفوذ شما را می‌خرد. با توقف این خریدها، روسیه را مطیع چین می‌کنید. اوننی کریشنان، افزود: تجارت با روسیه در انرژی و سایر زمینه ها به دور نگه داشتن این کشور تا حد امکان از چین کمک می کند.

به گفته مقامات روسی، صادرات تسلیحات روسیه تا حد زیادی از زمان اختلالات اولیه در جنگ اوکراین که نگرانی‌ها را در مورد آمادگی عملیاتی هند تشدید کرد، تثبیت شده است اما نگرانی های هند به طور کامل برطرف نشده است.

سواستی رائو، کارشناس اوراسیا در موسسه دولتی مطالعات و تحلیل‌های دفاعی مانوهر پریکار، گفت: در حالی که جنگ اوکراین ادامه می‌یابد، این سؤال ایجاد می‌شود که آیا روسیه می‌تواند به هند قطعات یدکی بدهد یا خیر؟

به گفته این منابع، هند به جت های فرانسوی برای آخرین ناو هواپیمابر خود چشم دوخته است و می خواهد زیردریایی هایی با فناوری فرانسوی، آلمانی یا اسپانیایی و جت های جنگنده با موتورهای آمریکایی و فرانسوی بسازد. رائو گفت: هند چند برنامه برای ایجاد روابط با روسیه و متعادل کردن آن با غرب خواهد داشت، اما واردات برابر جزو آن نخواهد بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، برای توافقات دفاعی بیشتر با هند در ۲۷ دسامبر (۷ دی ماه) در یک کنفرانس مطبوعاتی با سوبرامانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه هند که به مسکو سفر کرده بود آخرین تلاش ها را صورت داد.

لاوروف گفت که با جایشنکار چشم اندازهای همکاری نظامی و فنی از جمله تولید مشترک تسلیحات را بررسی کرده است و افزود: روسیه نیز آماده حمایت از هدف هند برای افزایش تولید داخلی است.

جایشنکار پاسخ داد: روابط هند و روسیه بسیار قوی است و تجارت دو طرفه به لطف معاملات در زمینه انرژی، کود، زغال سنگ وفولادسازی رکورددار بود اما به توافق دفاعی اشاره نکرد.

دو کشور در سال ۲۰۱۵ قرارداد بستند که به طور مشترک هلیکوپترهای Kamov Ka-۲۲۶T را در هند بسازند و ۲۰۰ هلیکوپتر برای نیروهای دفاعی هند بفرستند. در عوض، در سال ۲۰۲۲، هند شروع به برنامه ریزی برای هلیکوپترهای جنگی ساخت شرکت دولتی هندوستان هوانوردی با مسئولیت محدود (HIAE.NS) کرد.

تسلیحات، از تانک های دوره شوروی یا روسی گرفته تا ناو هواپیمابر و سامانه های موشکی زمین به هوا، بیش از ۶۰ درصد از سخت افزار نظامی هند را تشکیل می دهند.

مقامات گفتند: دهلی نو به لوازم یدکی روسی برای نگهداری و تعمیر آنها برای نزدیک به دو دهه نیاز دارد. آنها به طور مشترک موشک کروز براهموس (BrahMos) را می سازند و قصد دارند تفنگ های AK-۲۰۳ را در هند تولید کنند.

اما در گمانه زنی ها ناتوانی روسیه در انجام تعهدات خود پیش‌بینی نشده بود. دو مقام نظامی هند گفتند: بیش از یک سال تاخیر در تحویل قطعات سیستم دفاع هوایی روسیه که هند در سال ۲۰۱۸ به قیمت ۵ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار خریداری کرد، وجود داشته است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز