۸ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

تنش سیاسی در ونزوئلا؛ بدعهدی مخالفان دولت همزمان با مداخله و تهدید آمریکا

تنش سیاسی در ونزوئلا؛ بدعهدی مخالفان دولت همزمان با مداخله و تهدید آمریکا

دولت ونزوئلا، مخالفان را به «شکستن» توافق امضا شده در «باربادوس» متهم کرد و از آمریکا خواست به کاراکاس اجازه دهد تا مشکلات خود را از راه‌های دموکراتیک حل‌ و فصل کند.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا، مخالفان دولت را به «شکستن» توافق باربادوس با مشارکت در «پنج توطئه» علیه مقام‌های این کشور متهم کرد.

مادورو در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: پلتفرم مخالفان با شکستن توافق باربادوس نقاب از چهره برداشت. آن‌ها جرات حمایت از تحقیقات پنج توطئه و محکومیت سوء قصدها را نداشتند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در ویدئوی ضمیمه شده به این پیام خود با اشاره به توافقنامه امضا شده با مخالفان در اکتبر گذشته (مهر- آبان) اعلام کرد که طبق این توافق، دولت از مخالفان خواست تا «از خشونت دست بکشند، به قانون احترام بگذارند و برای بهبود وضعیت ونزوئلا همکاری کنند، اما آن‌ها رعایت نکردند».

تارک ویلیام ساب (Tarek William Saab) دادستان کل ونزوئلا به‌تازگی فاش کرد که دست‌کم ۳۲ نفر به اتهام دست داشتن در پنج توطئه تروریستی و برنامه‌ریزی برای ترور مادورو و سایر مقام‌های دولتی بازداشت شده‌اند که آخرین آن‌ها قرار بود در اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی) اجرا شود و اولین هدف آن ترور فرماندار ایالت تاچیرا و ایجاد فضای خشونت در این کشور بود.

دادگاه عالی ونزوئلا جمعه گذشته، رد صلاحیت سیاسی علیه ماریا کورینا ماچادو رهبر مخالفان را تصویب کرد؛ اقدامی که او را از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آتی باز می‌دارد. ماچادو به‌عنوان نامزد اکثریت اپوزیسیون در انتخابات مقدماتی انتخاب شد و ۹۲.۳۵ درصد آرا را به دست آورد.

ماچادو در حالی در انتخابات مقدماتی مخالفان به عنوان نامزد پیروز اعلام شد که این سیاستمدار مخالف در ماه ژوئن (خرداد- تیر) توسط بازرسی کل ونزوئلا (CGV) از نامزدی در روندهای انتخابات سراسری به مدت ۱۵ سال رد صلاحیت شد. این نهاد در سال ۲۰۱۵ نیز برای نخستین بار، ماچادو را به دلیل دریافت پاداش‌هایی که در دوره نمایندگی کنگره اظهار نکرده بود، رد صلاحیت کرد؛ موضوعی که ماچادو آن را رد می‌کند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه و پس از صدور رای دادگاه عالی ونزوئلا علیه ماچادو اعلام کرد واشنگتن درباره تحریم‌ها علیه کاراکاس که پیشتر لغو شده بود، تجدید نظر می‌کند. در واکنش به این اظهار نظر، دولت ونزوئلا از آمریکا خواست تا به این کشور اجازه دهد مشکلات خود را از راه‌های دموکراتیک حل کند.

اِکتور رودریگس (Héctor Rodríguez) نماینده مذاکرات دولت ونزوئلا گفت: ما ممکن است با اموری که در ایالات متحده اتفاق می‌افتد، مخالف باشیم اما آن‌ها بخشی از حاکمیت ایالات متحده هستند. بگذارید ایالات متحده به ونزوئلایی‌ها اجازه دهد مشکلات خود را از راه‌های دموکراتیک حل کنند.

بالاترین دادگاه ونزوئلا همچنین ممنوعیتی علیه اِنریکه کاپریلِس (Henrique Capriles) دیگر کاندیدای ریاست جمهوری از جبهه مخالفان تصویب کرد که او را از اشتغال به مناصب دولتی تا سال ۲۰۳۲ منع می‌کند.

در اکتبر ۲۰۲۳، دولت و مخالفان دو توافقنامه جزئی را در باربادوس امضا کردند که مقرر می‌دارد به حق هر یک از بازیگران سیاسی برای انتخاب آزادانه نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری احترام گذاشته شود.

دو طرف همچنین توافق کردند که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ با حضور ناظران بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا برگزار شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا اواخر مهر ماه به دنبال از سرگیری مذاکرات بین دولت ونزوئلا و مخالفان داخلی تحت حمایت واشنگتن، بخشی از تحریم ونزوئلا را کاهش داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز