۸ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

روزنامه آمریکایی:

روابط مصر و اسرائیل دچار فروپاشی شده است

روابط مصر و اسرائیل دچار فروپاشی شده است

یک روزنامه آمریکایی نوشت: جنگ غزه محاسبات جدیدی را بر روابط حساس مصر و اسرائیل تحمیل کرده و روابط دو طرف از تنش به مرحله فروپاشی رسیده است.

به گزارش نگاه نو، روزنامه وال‌استریت ژورنال هشدار مصر در مورد کوچاندن اجباری فلسطینیان از نوار غزه به شبه‌جزیره سینا را دلیل ورود روابط تل‌آویو و قاهره به این مرحله از تنش خوانده و نوشته است تداوم جنگ اسرائیل در نوار غزه و کاهش ترافیک در کانال سوئز از دیگر عواملی هستند که باعث وخیم شدن روابط طرفین شده است.

به نوشته این روزنامه، رژیم اشغالگر اخیرا به بهانه جلوگیری از قاچاق تسلیحات گروه مقاومت حماس از مرزها، تلاش کرد مصر را به پذیرش حضور نظامی اسرائیل در کریدور فیلادلفیا- در مجاورت مرزهای نوار غزه و مصر- متقاعد سازد ولی مصر با رد این ایده، آن را نقض حاکمیت خود خوانده است.

مصر بارها اتهامات اسرائیل مبنی بر اجازه دادن به قاچاق سلاح به نوار غزه و عدم کنترل مرزها را رد و تأکید کرده است که ضمن کنترل کامل بر مرزها، طی سال‌های گذشته حدود ۱۵۰۰ تونل در مرز را تخریب و موانع امنیتی شدیدی در نزدیکی این باریکه ایجاد کرده است.

وال‌استریت ژورنال با تأکید بر اینکه جنگ غزه روابط شکننده مصر و اسرائیل را خدشه‌دار کرده، متذکر شد که پروازهای مستقیم بین تل‌آویو و قاهره به حال تعلیق درآمده و همایش گاز مدیترانه شرقی متوقف شده است.

این روزنامه گزارش داد در نتیجه کاهش حدود ۳۰ درصدی تردد کشتی‌ها در کانال سوئز، مصر طی دو ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۰ درصد از درآمدهای خود از این کانال را از دست داده است. مصر، ماه گذشته تأکید کرد که هدف اسرائیل از هرگونه عملیات علیه نوار غزه، کوچاندن فلسطینیان از سرزمین‌شان است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز