۷ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

گاردین نوشت:

حکم دادگاه لاهه برای اسرائیل و متحدانش ویرانگر است

حکم دادگاه لاهه برای اسرائیل و متحدانش ویرانگر است

روزنامه گاردین در تحلیلی حکم دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در لاهه را برای اسرائیلی‌ها "ویرانگر" توصیف کرده و هشدار داد زیر سوال بردن این حکم از سوی واشنگتن، ‌آمریکا را بر سر دو راهی سختی در مواجهه با دشمنانش در مورد تمکین در برابر احکام بین‌المللی قرار خواهد داد.

به گزارش نگاه نو به نقل از این روزنامه انگلیسی، ‌دادخواست آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری(ICJ) در لاهه برای بازداشتن(رژیم) اسرائیل از ارتکاب نسل‌کشی در غزه، نه تنها رفتار این رژیم با فلسطینی‌ها را به چالش کشید، بلکه کل نظم مبتنی بر قواعد پس از جنگ جهانی دوم را نیز هدف قرار داد. هر چند این دادگاه دستور آتش‌بس کامل را صادر نکرد، اما دستورات حفاظتی مهمی را صادر کرد که فراتر از پیش‌بینی کارشناسان حقوق بین‌الملل بود.

روز گذشته دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، بلندپایه‌ترین دادگاه جهان، حکم داد حقوق فلسطینی‌ها برای محافظت از نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی در معرض تهدید قرار دارد. این در حالی است که مفاهیم “جنایت علیه بشریت” و “نسل‌کشی” برای نخستین بار توسط یک استاد حقوق یهودی به نام رافائل لمکین ایجاد شد.

به گزارش گاردین، در یک تلگراف محرمانه از وزارت خارجه (رژیم) ‌اسرائیل که یک ماه پیش توسط آکسیوس به دست آمد، فاش شد این پرونده می‌تواند نه تنها پیامدهای بالقوه قابل‌توجهی علیه این رژیم در دنیای حقوقی داشته باشد بلکه پیامدهای عملی ضد اسرائیلی در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی نیز در پی خواهد داشت.

نویسنده این مقاله افزود: این حکم همچنین وسیله‌ای برای آزمودن متحدان (رژیم) اسرائیل، به ویژه ایالات متحده و بریتانیا است. هرچند احکام این دادگاه الزام‌آور است، اما هیچ مکانیسم اجرایی به جز فشار متحدان به این رژیم کارساز نخواهد بود. از طرفی هیچ متحدی مهم‌تر و تاثیرگذارتر از آمریکا برای عملی کردن احکام دادگاه توسط اسرائیلی‌ها نیست.

گاردین نوشت: از طرفی ممکن است حکم مهم لاهه توسط (رژیم) اسرائیل نادیده گرفته شود اما ایالات متحده و بریتانیا به‌دلیل سوابق و ادعاهای خود در مورد مشروعیت این نهاد، ‌نمی‌توانند حکم آن را نادیده بگیرند. آمریکا به‌تازگی میلیون‌ها دلار برای مبارزات انتخاباتی هزینه کرده است تا اطمینان حاصل کند که آخرین نامزد واجد شرایط خود، پروفسور سارا کلیولند، یک کرسی در دادگاه لاهه به‌دست می‌آورد. جو بایدن در تایید نامزدی این قاضی آمریکایی گفته بود: “این دادگاه یکی از حیاتی‌ترین نهادهای بشریت برای پیشبرد صلح در سراسر جهان باقی می‌ماند”. اگر واشنگتن بخواهد حکم دادگاه علیه (رژیم) اسرائیل را رد کند، ایفای این نقش حیاتی برایش سخت خواهد بود.

این بدان معنا نیست که ایالات متحده موظف است با حکم دادگاه موافقت کند، اما مسلماً به‌عنوان یکی از امضاکنندگان کنوانسیون وظیفه دارد از آن‌ حمایت کند. این امر مستلزم آن است که از متحد خود -(رژیم) اسرائیل- بخواهد به دنبال راه‌هایی برای تبعیت از احکام دادگاه باشد. انگیزه واشنگتن برای مذاکره درباره آتش‌بس نیز باید با این حکم بیشتر شود.

گاردین در پایان نوشت: حکم دادگاه لاهه برای جنوب جهانی، و به ویژه برای آفریقای جنوبی، یک پیروزی محسوب می‌شود و این موفقیتی است که آثار آن برای ده‌ها سال به یادگار خواهد ماند. وضعیت اسفبار مردم فلسطین در غزه در صحن علنی یک سازمان بین‌المللی بازگو و از سوی بسیاری از کشورهای جهان باور شد. لذا این موضوع می تواند اعتماد بسیاری از کشورها از جمله کشورهای آفریقایی به نهادهای فراملی را افزایش دهد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز