۲۷ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

نیویورک تایمز:

اسرائیل برای برچیدن تونل‌های غزه باید سال‌ها زمان صرف کند

اسرائیل برای برچیدن تونل‌های غزه باید سال‌ها زمان صرف کند

مقام‌های اسرائیلی در گفتگو با روزنامه آمریکایی با بیان شکست تلاش‌های اخیر برای از بین بردن شبکه تونلی غزه، به ناچیز بودن آگاهی خود برای برچیدن آن اذعان کردند.

به گزارش نگاه نو، «شکست اطلاعاتی» توصیفی است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارش سه‌شنبه خود در مورد دستکم گرفتن «وسعت و اهمیت» تونل‌های حماس از سوی ارتش اسرائیل بکار برده است.

این گزارش با اشاره به حیرت ارتش اسرائیل از اندازه و کیفیت تونل‌های ساخته شده توسط حماس، می‌افزاید ابتدا تخمین زده می‌شد که شبکه تونلی شامل ۲۵۰ مایل (۴۰۰ کیلومتر) گذرگاه زیرزمینی و سنگر باشد اما ارتش اسرائیل اکنون این برآوردها را به ۳۵۰ الی ۴۵۰ (۵۶۰-۷۲۵ کیلومتر) یا بیشتر تغییر داده است.

دو مقام ناشناس اسرائیلی به نیویورک تایمز گفتند «حدود ۵۷۰۰ چاه مجزای منتهی به داخل تونل‌های زیر غزه وجود دارد». یکی از این مقام‌ها با بیان این که این تونل‌ها باید مکان‌یابی، درباره حضور اسرا بررسی و تعمیرناپذیر شود، گفت «سال‌ها غیرفعال کردن این تونل‌ها زمان می‌برد» و اذعان کرد که تلاش‌های اخیر تل‌آویو برای تخریب تونل‌ها با جاری کردن آب دریا در آن‌ها شکست خورده است.

در روزهای اخیر و با ورود زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، تونل‌ها تقریبا به بزرگترین تهدید برای آن تبدیل شده‌ و با وجود تغییر برآوردهای اولیه، تل‌آویو همچنان هیچ ایده‌ای درباره حجم تونل‌ها ندارد.

ارتش اسرائیل ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) از کشف یک تونل به طول چهار کیلومتر در شمال غزه خبر داد. رسانه‌های عبری در واکنش به تلاش تل‌آویو برای دستاوردسازی از این کشف، وجود چنین تونل عریض (با قابلیت عبور وسایل نقلیه) و عمیق (در برخی مناطق تا ۵۰ متر) با همه امکانات (لوله‌کشی، برق و خطوط ارتباطی) در چند متری شهرک‌های اسرائیلی را نشان از اوج غفلت نهادهای امنیتی از تونل‌‌سازی حماس دانستند.

ارتش رژیم صهیونیستی از افشای تعداد نظامیان کشته و زخمی شده در جنگ تونل خودداری کرده، اما به طور کلی اعلام کرده از آغاز عملیات زمینی در غزه ۱۹۲ نظامی آن کشته شده‌اند.

یکی از نظامیان اسرائیلی در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت در تخریب حدود ۵۰ تونل در بیت حانون در شمال شرق غزه شرکت داشته که «همه آن‌ها به بمب و سایر مواد منفجره مجهز بودند که از راه دور فعال می‌شدند».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز