۲۷ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

سخنگوی وزارت خارجه چین:

قدردان مواضع برخی کشورها از جمله ایران در قبال «چین واحد» هستیم

قدردان مواضع برخی کشورها از جمله ایران در قبال «چین واحد» هستیم

وزارت خارجه چین به دنبال برگزاری انتخابات سراسری تایوان که مساله استقلال این جزیره را برجسته کرد، از مواضع برخی کشورها از جمله ایران برای پایبندی به اصل «چین واحد» قدردانی کرد.

به گزارش نگاه نو، مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به حمایت برخی کشورها از اصل چین واحد، احترام به تمامیت ارضی و مخالفت با دخالت در امور داخلی این کشور، گفت که از روز شنبه گذشته کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به طور علنی بر پایبندی خود به این مسائل تاکید کردند.

در ادامه اظهارات مائو که در تارنمای وزارت خارجه چین منتشر شده، آمده است که کشورهای زیادی از جمله ایران، سوریه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، اتحادیه آفریقا، بولیوی، نیکاراگوئه و چند کشور آفریقایی حمایت خود را از اصل چین واحد اعلام و با استقلال تایوان مخالفت کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین ابراز داشت: ما از موضع عادلانه این کشورها و سازمان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

پیش از برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی تایوان در روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی)، دولت چین آن را انتخاب مردم این جزیره بین جنگ و صلح توصیف کرده بود. ویلیام لای چینگ-ته (از حزب دموکراتیک مترقی) که در این انتخابات با کسب ۴۰.۱ درصد آرا به عنوان رئیس دولت تایوان انتخاب شد از دیدگاه پکن یک عنصر جدایی طلب است.

قدردانی چین از کشورهای یاد شده در حالی است که آمریکا و برخی از متحدانش پیروزی این شخص که از نظر چین به دنبال استقلال تایوان است را تبریک گفتند.

دولت مرکزی چین از زمان روی کار آمدن تسای اینگ-ون از حزب دموکراتیک مترقی در سال ۲۰۱۶ از گفت‌وگو و ارتباط با تایپه خودداری کرد و سپس فشارهای اقتصادی و نظامی را بر روی این جزیره افزایش داد. پکن که تایوان را جزو قلمروی خود می‌داند، تاکید کرده در صورت لزوم این جزیره را با زور به دامان خود باز می‌گرداند.

دولت آمریکا در سال ۱۹۷۹ پس از به رسمیت شناختن جمهوری خلق چین، روابط خود را با تایوان قطع کرد اما از آن زمان، واشنگتن روابط غیر رسمی خود با تایپه را ادامه داده است.

با اینحال جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نتایج انتخابات تایوان در روز شنبه گفت: ما از استقلال این جزیره حمایت نمی‌کنیم.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز