۲۷ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

روسیه هراسی به سبک یک عضو ناتو

روسیه هراسی به سبک یک عضو ناتو

استونی به‌ عنوان عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، با توجه به درگیر شدن غرب به سرکردگی آمریکا در سه جبهه اوکراین، غزه و دریای سرخ، برای انحراف توجهات جهانی از جنگ خاورمیانه به اوکراین، با ادعای اینکه مسکو قادر است ظرف سه تا پنج سال آینده امنیت شرق اروپا بخصوص کشورهای حوزه بالتیک را به خطر اندازد، دست به روسیه هراسی زد.

به گزارش نگاه نو، نشریه آمریکایی نیوزویک در این باره نوشت: «کاجا کالاس» (Kaja Kallas)، نخست وزیر استونی، پیش‌بینی کرد که ناتو سه و نهایت پنج سال فرصت دارد برای مقابله با تهدید نظامی جدی که روسیه برای اروپای شرقی ایجاد می‌کند، خود را آماده سازد.

بنابراین گزارش، کالاس در مصاحبه اختصاصی که روز دوشنبه با نشریه «تایمز» داشت، هشدار داد که روسیه در صورت بروز وقفه و یا برقرای آتش‌بس در جنگ با اوکراین، قوای خود را در مرز با کشورهای عضو ناتو آماده و تقویت خواهد کرد.

نیوزویک در ادامه این گزارش نوشت: استونی یکی از سه کشور عضو ناتو است که مرزی مشترک با روسیه داشته و «سازمان اطلاعات خارجی» این کشور موسوم به «ولا» (VLA) در برآورد امنیتی تازه‌ای که به عمل آورده مشخص ساخت که ارتش این کشور در کنار (نیروهای) دو کشور لتونی و لیتوانی واقع در حوزه بالتیک، ضعیف‌ترین اعضای ناتو در برابر روسیه هستند.

کالاس در این مصاحبه مدعی شد که (سازمان) اطلاعات استونی بسته به حفظ همبستگی و حمایت از اوکراین، این مدت زمان را از سه تا پنج سال برآورد کرده است، چراکه روسیه نیازمند یک وقفه (در جنگ با اوکراین) است و این وقفه قطعا به تجدید قوای روسیه منجر می‌شود، از آنجایی که ضعف، مهاجم را تحریک می‌کند بنابراین (وجود) ضعف، روسیه را تحریک می‌کند.

براساس این گزارش، نخست وزیر استونی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیراتی که احتمالا پیروزی مجدد دونالد ترامپ بر ناتو می‌تواند داشته باشد، با ابراز نگرانی نسبت به این موضوع گفت: در سال جاری انتخاباتی را در برخی از کشورها داریم که وضعیت را دشوارتر می سازد.

نیوزویک نوشت: هشدار کالاس به دنبال درخواست ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین صورت می‌گیرد که دیروز/سه‌شنبه در جریان نشست اقتصادی در «داوس» سوئیس، از رهبران جهان خواسته بود تحریم‌های خود را بر کرملین با اطمینان از اینکه مسکو قادر به پیروزی در این جنگ نباشد، سخت‌تر کنند.

تارنمای این هفته نامه آمریکایی در ادامه نوشت: شورای روابط خارجی آلمان (DGAP) گزارشی را در ماه نوامبر گذشته منتشر کرد که در آن برآورد شده بود کشورهای اروپایی عضو ناتو از پنج تا ۹ سال فرصت دارند خود را در مقابل جنگ بالقوه با روسیه آماده کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز