۲۶ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

فیصل بن فرحان:

ممکن است پس از حل مسئله فلسطین، اسرائیل را به رسمیت بشناسیم

ممکن است پس از حل مسئله فلسطین، اسرائیل را به رسمیت بشناسیم

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه گفت عربستان در صورت حل مسئله فلسطین، ممکن است «اسرائیل» را به رسمیت بشناسد.

به گزارش نگاه نو، فرحان در پاسخ به سوالی در جلسه مجمع جهانی اقتصاد داووس که آیا عربستان پس از حل و فصل مناقشه فلسطین، اسرائیل را در چارچوب توافقی گسترده‌تر به رسمیت می شناسد، گفت: قطعاً

وزیر خارجه عربستان افزود: تداوم اوضاع غزه منجر به حلقه هایی از تنش خواهد شد و آنچه اکنون اسرائیل انجام می دهد، صلح را با خطر مواجه می سازد؛ هیچ علامتی از سوی اسرائیل برای توقف جنگ و تنش نمی بینیم . اولویت ما یافتن مسیری برای کاهش تنش است و این امر متکی بر توقف جنگ در غزه است؛ جنگ غزه سراسر منطقه را به سمت خطرات بزرگی می کشاند. وی تاکید کرد که باید آتش بس فوری در غزه انجام شود.

وی افزود کاهش تنش در دریای سرخ اولویت بوده و حملات به کشتی ها با جنگ غزه ارتباط دارد، چنانچه بحران فلسطین حل شود، عربستان ممکن است اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اوایل سال گذشته، گزارش‌ها مبنی بر توقف مذاکرات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را تکذیب و تاکید کرد که این مذاکرات هر روز به عادی‌سازی نزدیک‌تر می‌شود.

این سخنان در گزیده‌ای ویدیویی از مصاحبه انگلیسی ولیعهد سعودی با شبکه آمریکایی فاکس نیوز، که توسط شبکه الاخباریه سعودی با ترجمه عربی پخش و منتشر شد.

بن سلمان در پاسخ به سوال مصاحبه کننده مبنی بر اینکه «گزارش هایی مبنی بر توقف مذاکرات وجود دارد»، پاسخ داد: «این درست نیست… و هر روز مذاکرات در حال پیشرفت است و خواهیم دید که به کجا خواهد رسید».

وی افزود: اگر دولت بایدن موفق به انعقاد توافقنامه بین عربستان سعودی و اسرائیل شود، این بزرگترین توافق از زمان پایان جنگ سرد خواهد بود و توافقات مورد انتظار با آمریکا به نفع این دو کشور و امنیت منطقه و جهان است».

بن سلمان گفت: برای ما مسئله فلسطین بسیار مهم است که باید آن را حل کنیم و مذاکرات خوبی تاکنون ادامه دارد و خواهیم دید که در این مذاکرات به کجا خواهیم رسید.

وی افزود: امیدواریم به راه حلی برسیم که زندگی فلسطینیان را تسهیل کند و اسرائیل را به عنوان عنصری در خاورمیانه بازگرداند.

مذاکرات عادی‌سازی طرف‌های فلسطینی و اشغالگران صهیونیست از آوریل ۲۰۱۴، به دلایلی از جمله ادامه شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی و مخالفت رژیم با تشکیل کشور مستقل فلسطینی مطابق با اصل تشکیل دو دولت متوقف شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز