۲۲ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

در بیانیه ای اعلام شد؛

سفر نخست وزیر انگلیس به اوکراین/توسعه همکاری‌های دفاعی در دستور کار

سفر نخست وزیر انگلیس به اوکراین/توسعه همکاری‌های دفاعی در دستور کار

دفتر نخست وزیر انگلیس امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای از برنامه سفر ریشی سوناک به اوکراین با هدف توسعه همکاری‌های دفاعی و امنیتی میان دو کشور خبر داد.

به گزارش نگاه نو، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد آمده است که ریشی سوناک و ولودیمیر زلنسکی امروز یک توافقنامه تاریخی در زمینه همکاری‌های امنیتی امضاء خواهند کرد.

این توافقنامه شامل مجموعه‌ای از حمایت‌های امنیتی انگلیس از اوکراین، در زمینه اشتراک‌گذاری اطلاعات، امنیت سایبری، آموزش پزشکی و نظامی و همچنین همکاری‌های دفاعی می‌باشد. بر اساس این توافقنامه انگلیس همچنین متعهد می‌شود که در صورت مورد حمله مجدد روسیه، به اوکراین مشورت و کمک‌های «سریع و مستمر» ارائه دهد.

در همین حال ریشی سوناک از تخصیص بسته جدید نظامی به اوکراین، به ارزش ۲.۵ میلیارد پوند برای سال ۲۵/۲۰۲۴ خبر داد و ادعا کرد که این بودجه به استفاده از بهترین تخصص نظامی و دفاعی بریتانیا برای تضمین پیروزی اوکراین در میدان نبرد، از جمله در حوزه‌های حیاتی مانند موشک‌های دوربرد، دفاع هوایی، مهمات توپخانه و امنیت دریایی کمک خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه حمایت لندن از جبهه اوکراین متزلزل نخواهد شد، ادعا کرد که این کشور «در تاریک ترین ساعات و در زمان های بهتر در آینده، کنار اوکراین خواهد بود.»

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف به این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

انگلیس هم از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز