۲۱ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

آفریقای جنوبی:

اسرائیل سیاست‌های آپارتاید را در غزه اجرا می‌کند

اسرائیل سیاست‌های آپارتاید را در غزه اجرا می‌کند

نماینده آفریقای جنوبی در آغاز جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه تأکید کرد که تل‌آویو سیاست‌های آپارتاید را در قبال فلسطینیان پیش می‌برد.

به گزارش نگاه نو به آناتولی، نماینده آفریقای جنوبی در جلسه امروز (پنجشنبه) دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل تأکید کرد که رژیم صهیونیستی، سایست‌های آپارتاید را در قبال فلسطینیان نوار غزه اجرا می‌کند.

جلسه بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی علیه فلسطینیان غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه از ساعت ۰۹:۰۰ صبح امروز به وقت گرینویچ (۱۲:۳۰ به وقت تهران) آغاز شده است.

نماینده آفریقای جنوبی تصریح کرد: «اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به طور سیستماتیک، مردم فلسطین را آواره و پراکنده کرده و از روی عمد حق بین‌المللی آن‌ها برای تعیین سرنوشتشان را سلب کرده است…ما به طور خاص نگران قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل هستیم که به دنبال آپارتاید کردن مردم فلسطین است».

جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی از امروز آغاز شده است و تا فردا ادامه دارد و قرار است در جلسه فردا، دفاعیات نماینده رژیم صهیونیستی شنیده شود.

نماینده آفریقای جنوبی تأکید کرد که نسل‌کشی «هرگز از قبل اعلام نمی‌شود» اما دیوان بین‌المللی دادگستری «۱۳ هفته شواهد در اختیار دارد که الگوی رفتاری را نشان می‌دهد که ادعای اقدامات نسل‌کشی را توجیه می‌کند».

وی با تأکید بر این‌که اوضاع غزه نیازمند مداخله دادگاه بین‌المللی است، از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرد تا همچون پرونده روهینگیا، گام‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی بردارد.

نماینده آفریقای جنوبی با اشاره به این موارد تصریح کرد: «کشتار جمعی فلسطینیان در غزه با یک الگوی رفتاری محاسبه شده اسرائیل، نمایانگر نیت آن‌ها برای نسل‌کشی است».

تیم حقوقی آفریقای جنوبی با تأکید بر این‌که رژیم صهیونیستی در حال نقض کنوانسیون حقوق بشر است، گفت: «نوار غزه به یک زندان محصور تبدیل شده که در آن‌جا نسل‌کشی در حال انجام است. اسرائیل بین مبارزان و غیرنظامیان تمییز قائل نمی‌شود و آن‌چه انجام می‌دهد به معنای واقعی نسل کشی است».

روز ۲۹ دسامبر (هشتم دی ماه)، آفریقای جنوبی با استناد به کنوانسیون نسل‌کشی، شکایتی را در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه علیه رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتی که علیه فلسطینیان غزه مرتکب می‌شود، مطرح کرد و از دادگاه درخواست کرد تا اقداماتی را علیه مقام‌های اسرائیلی در پیش بگیرد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مدعی است که اظهارات آفریقای جنوبی در خصوص نسل‌کشی هیچ پایه و اساس حقیقی ندارد و سوء استفاده از دادگاه است و آفریقای جنوبی را به همکاری با «تروریست‌ها» متهم کرد.

شماری از کشورها از جمله ترکیه، مالزی، ونزوئلا، برزیل و جمهوری اسلامی ایران از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی حمایت کرده‌اند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز