۱۸ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

وزیر خارجه اوکراین:

کمک اروپا قطع شود، هیچ برنامه‌ای نخواهیم داشت

کمک اروپا قطع شود، هیچ برنامه‌ای نخواهیم داشت

دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با روزنامه «ال پائیس» اسپانیا درباره پیامد قطع کمک‌های اتحادیه اروپا گفت: «هیچ طرح بی (جایگزین) نداریم».

به گزارش نگاه نو، کولبا تصریح کرد: «از بیرون صحنه می توانید متفاوت ببینید و فکر کنید. درباره طرح‌ ای، بی و سی حرف بزنید و مقالات و تجزیه و تحلیل منتشر کنید اما در داخل، ما باید تمام انرژی و قدرت ذهنی خود را بر روی یک چیز بذاریم و آن این است که طرح ای (اصلی) پیش برود».

با این‌حال، کولبا مدعی شد که اوکراین کل دارایی‌های مسدودشده روسیه را دریافت خواهد کرد که برای بازسازی اوکراین کافی است. وی در این خصوص گفت: «طبق برآوردهایمان، کل دارایی‌های مسدود شده معادل بیش از ۸۰ درصد از نیاز ما برای بازسازی است».

در نشست اواسط دسامبر بروکسل، مجارستان طرح افزایش بودجه چندساله اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ که شامل کمک ۵۰ میلیارد یورویی به کی‌یف می‌شد را وتو کرد. در همان زمان، نخست‌وزیر مجارستان ویکتور اوربان علی‌رغم آن‌که با آغاز مذاکرات با اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا مخالفت نکرد اما هشدار داد که مجارستان همچنان «۷۵ فرصت» برای مسدود کردن این فرایند دارد.

نشست جدید اتحادیه اروپا در خصوص تأمین مالی چندساله اوکراین قرار است اول فوریه (۱۲ بهمن) در بروکسل برگزار شود. پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، اتحادیه اروپا و گروه هفت (G۷)، تقریباً نیمی از ذخایر ارزی روسیه معادل حدود ۳۰۰ میلیارد دلار را مسدود کردند. حدود ۲۰۰ میلیارد یورو از این مبلغ در اتحادیه اروپا است که عمدتاً در حساب‌های بانک «یوروکلیر» بلژیک که بزرگ‌ترین شرکت تسویه حساب جهان محسوب می‌شود، قرار دارد.

کرملین تأکید کرده است که چنین تصمیماتی «گام دیگری در نقض تمامی قوانین وهنجارهای قانون بین‌الملل است». پیش‌تر، وزیر دارایی روسیه آنتون سیلونوف تصریح کرد که از سال ۲۰۲۲، کشورهای غربی غیردوست، تحریم‌هایی علیه روسیه، شهروندان و سازمان‌های این کشور وضع کرده است و اتحادیه اروپا و کشورهای غربی فعالانه در تلاش برای ایجاد شرایط حقوقی به منظور ضبط دارایی‌های روسیه است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز