۱۷ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

روایت فایننشال تایمز از دست برتر روسیه در جنگ الکترونیک با اوکراین

روایت فایننشال تایمز از دست برتر روسیه در جنگ الکترونیک با اوکراین

فایننشال تایمز نوشت: کی یف و مسکو با افزایش حملات در حال تقویت توانمندی های خود برای اختلال در عملیات پهپادی طرف متقابل هستند اما مسکو در جنگ الکترونیک با اوکراین برتری دارد.

به گزارش نگاه نو، فایننشال تایمز افزود: تعداد بی سابقه حملات هوایی مسکو در سال جدید نشان می دهد کی یف تلاش می کند فناوری جنگ الکترونیک خود را با هدف اختلال در عملکرد و منحرف کردن پهپادها و موشک های هدایت شده روسیه تقویت کند.

بر اساس این گزارش، روسیه و اوکراین، سرمایه گذاری سنگینی بر روی سامانه‌هایی کرده‌اند که می تواند سلاح های پهپادی طرف مقابل را خنثی کند اما مسکو دست برتر را دارد و پیش از شروع حمله تمام عیار خود به اوکراین نزدیک به دو سال پیش بر روی تقویت چنین قابلیت هایی تمرکز کرده بود.

این روزنامه خاطرنشان کرد که با این حال نیروهای اوکراینی نیز تلاش می کنند در این زمینه با روسیه رقابت کنند. فایننشال تایمز به نقل از میکولا کولسنیک (Mykola Kolesnyk) فرمانده واحد پهپادی اوکراین نوشت: دوئل جنگ الکترونیک با نیروهای روسیه شدید و بی امان است.

این گزارش افزود: اوکراین و روسیه ماهانه ده ها هزار هواپیمای بدون سرنشین استفاده می کنند. آنها امسال به شکل فزاینده ای به سمت استفاده از پهپادهای ارزان که با اپراتور و با استفاده از دوربین کنترل می شوند، روی آورده اند.

ایوان پاولنکو رئیس بخش جنگ الکترویک و سایبری در ستاد کل ارتش اوکراین مدعی شد: روس ها به تازگی بسیاری از آنها را تولید کرده اند که تهدیدی بسیار بزرگ است. آنچه که رخ می دهد استفاده گسترده از پهپادها است. بنابراین جنگ الکترونیک به شکل فزاینده ای اهمیت یافته است.

این مقام اوکراینی از متحدان این کشور خواست قابلیت های نظامی بیشتری را برای «سرکوب یا جعل» سامانه های هدایت ماهواره ای پهپادها و موشک های هدایت شده روسیه در اختیار این کشور قرار دهند.

پاولنکو گفت: تحویل تعداد کافی پارازیت‌اندازهای قدرتمند GNSS یا دستکم تقویت‌کننده‌های سیگنال به اوکراین می‌تواند به مقابله با حملات هوایی دشمن کمک کند.

وی حتی مدعی شد: با توجه به این که سامانه های جنگ الکترونیک روسیه به قطعات پیشرفته ای مانند تقویت‌کننده‌ها، تجهیزات الکترونیکی و نرم‌افزار نیاز دارند، مهم است متحدان غربی تحریم‌هایی را بر این قطعات اعمال کنند.

فایننشال تایمز در ادامه خاطرنشان کرد: حضور پهپادها در همه جای میدان جنگ روسیه و اوکراین یکی از دلایلی است که چرا ضد حملاتی که انتظار می رفت کی یف علیه نیروهای روسیه انجام دهد نتوانست دستاوردهای قابل توجهی در بازپس گیری اراضی این کشور داشته باشد و چرا جنگ زمینی اکنون تا حد زیادی ساکن است. هر گروهی از تانک ها یا خودروهای زرهی را می توان در عرض چند دقیقه شناسایی و نابود کرد.

پاولنکو گفت: روسیه به طور فزاینده ای از جنگ الکترونیک برای تحت فشار قرار دادن مهمات هدایت شونده دقیق غرب اوکراین مانند موشک های هیمارس و گلوله های توپخانه اکسکالیبور استفاده کرده است. مسکو همچنین از قابلیت جنگ الکترونیک خود برای تقلید پرتاب موشک و پهپاد استفاده می کند تا پدافند هوایی اوکراین را دچار سردرگمی کرده و مکان آنها را شناسایی کند.

این مقام اوکراینی افزود: نیروهای کشورش طعمه آسانی برای حملات توپخانه ای هدایت شونده با پهپاد، پرتاب بمب توسط هواپیماهای بدون سرنشین و حملات انجام شده با انفجار تجهیزات هوایی بدون سرنشین هستند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز