۱۶ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارش اختصاصی اعلام شد؛

آمریکا و گسترش جبهه‌های جنگ در منطقه/آیا انتقام ایران واقعی است؟

آمریکا و گسترش جبهه‌های جنگ در منطقه/آیا انتقام ایران واقعی است؟

ایران یقیناً وارد بازی اسرائیل نخواهد شد و این به این معنا نیست که ایران انتقام نخواهد گرفت بلکه به این معناست که زمان و مکان این انتقام و نیز شیوه اجرای آن در اتاق فکر فرماندهان نظامی ایران تعیین می‌شود نه در شبکه‌های اجتماعی.

به گزارش نگاه نو، ترور سید رضی موسوی از  فرماندهان سپاه قدس در سوریه، ترور صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس در لبنان یک شب قبل از سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، دو انفجار تروریستی در کرمان و بعد از آن ترور حاج ابوتقوی یکی از فرماندهان ارشد حشد شعبی در بغداد در یک زمان‌بندی خاصی و بعد از شکست رژیم صهیونیستی در ماجرای طوفان الاقصی رخ می‌دهد.

این ترورها و انفجارها در حلقه‌ای از محور مقاومت از سوریه، لبنان، عراق و ایران را هدف قرار داده است و بنابراین نمی‌توان این حوادث را جدای از یکدیگر تفسیر و تحلیل کرد.

اسرائیل پس از ۸۰ روز هنوز نتوانسته است کمترین دستاورد نظامی در غزه به دست آورد، همچنین در عرصه سیاسی هم نتوانست نظر برخی از سیاستمداران آمریکایی را برای وارد کردن آن و کشاندن واشنگتن به جنگ منطقه‌ای با خود همراه کند.

بنابراین به نظر می‌رسد که اسرائیل با مدیریت چنین حملاتی که هر چند به طور مستقیم مسئولیت برخی از آنها را بر عهده نگرفته است تلاش می‌کند تا جنگ را به جبهه‌های مختلف بکشاند تا بتواند از بار سنگین گرفتاری در باتلاق غزه رهایی یابد. اسرائیل به دنبال این است که ایران را در بین دوراهی گرفتن انتقام یا سکوت قرار دهد.

از نظر اسرائیل، اگر ایران اقدام به انتقام گیری کند به طور ناخواسته وارد جنگی منطقه‌ای و گسترده خواهد شد و اگر هم سکوت کند دچار انتقادهای داخلی و در حالت انفعال قرار خواهد گرفت.

هدف اصلی اسرائیل ایجاد ناامیدی در میان محور مقاومت و مصروف کردن ایران به مسائل و چالش‌های داخلی است تا تاثیرگذاری آن در فرایند منطقه‌ای از بین برود یا دست کم از قدرت و حجم آن کاسته شود.

اما ایران یقیناً وارد بازی اسرائیل نخواهد شد و این به این معنا نیست که ایران انتقام نخواهد گرفت بلکه به این معناست که زمان و مکان این انتقام و نیز شیوه اجرای آن در اتاق فکر فرماندهان نظامی ایران تعیین می‌شود نه در شبکه‌های اجتماعی.

ایران یک صبر استراتژیک دارد و نگاه آن نسبت به مسائل منطقه‌ای و به ویژه رخدادهای سرزمین‌های اشغالی یک نگاه عمیق و راهبردی است نه نگاه سطحی. همین نوع نگاه تهران است که آن را در مناسبت‌های مهم تاریخی مصون نگه داشته است.

بنابراین می‌توان گفت که انتقام تهران قطعی خواهد بود و رفتارهای رژیم صهیونیستی در چند روز گذشته شتاب آن را بیشتر خواهد کرد و زمان آن را به جلو انداخت.

تهران به هیچ وجه مایل نیست خود را وارد جنگ‌های ناخواسته کند تا وارد زمین بازی اسرائیل و آمریکا شود اما در عین حال نمی‌تواند در برابر رفتارهای خشونت آمیز و غیرقانونی رژیم صهیونیستی سکوت کند.

رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش جنگ و وارد کردن آمریکا به یک درگیری منطقه‌ای است تا بتواند با خیال آسوده و به دور از سنگینی بار افکار عمومی جامعه اسرائیلی خود را از غزه رهایی بخشد چون به خوبی می‌داند بازنده اصلی این جنگ اسرائیل و نتانیاهو است.

مهدی عزیزی کارشناس مسائل منطقه

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز