۱۳ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

پیامدهای رویارویی ترامپ و بایدن برای جهان به روایت «فارین پالسی»

پیامدهای رویارویی ترامپ و بایدن برای جهان به روایت «فارین پالسی»

تارنمای فارین‌ پالسی به نتایج متفاوت پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ و تاثیرات آن بر جامعه بین‌الملل پرداخته و نوشت: متحدان و شرکای واشنگتن آمادگی لازم برای رویارویی با جهانی بدون اتکاء به قدرت و رهبری ایالات متحده را ندارند.

به گزارش نگاه نو، ‌این پایگاه تحلیلی آمریکایی افزود: جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به سیاست‌های سختگیرانه ترامپ در قبال چین ادامه داده و برنامه‌های سیاسی او به‌عنوان نسخه‌ای به‌روز شده از جهان‌بینی «نخست آمریکا» ترامپ توصیف شده است. بر اساس این دیدگاه، سیاست ایالات متحده منعکس کننده یک اجماع دو حزبی است از اینکه واشنگتن باید اولویت‌های روشنی را تعیین کند که منعکس کننده واقعیت‌های ژئوپلیتیکی روز باشد. بایدن، ترامپ یا هر نامزد دیگری در مورد ابعاد حیاتی سیاست ایالات متحده، باید همین کار را انجام دهد.

این مقاله افزود:”‌ اما دلیلی وجود دارد که باید نسبت به چنین ادعاهایی احتیاط کرد. کسانی که ادعا می‌کنند سیاست‌های بایدن در قبال چین صرفاً ادامه سیاست‌های ترامپ است، بسیار ساده‌انگاری می‌کنند. رویکرد ترامپ، ‌تهاجمی و آشفته بوده و در صورت راه‌یابی مجدد به کاخ سفید همین‌گونه خواهد بود. در مقابل، بایدن یک دیپلماسی در سطح بالا را دنبال کرده تا از سوء تفاهم‌هایی که ناخواسته به درگیری منجر می‌شود، جلوگیری کند. از سوی دیگر استراتژی ترامپ برای مهار نفوذ اقتصادی چین تقریباً به‌طور انحصاری بر تعرفه‌ها محدود شد. اما بایدن به‌دنبال این است بدون این‌که دو کشور را از هم جدا کرده باشد خطر اقتصاد چین را از آمریکا دور کند. دولت او این کار را از طریق استراتژی‌هایی انجام می‌دهد که کنترل صادرات بر روی فناوری‌های حساس، محدودیت در سرمایه‌گذاری و همچنین تعرفه‌ها را با هم ترکیب می‌کند. در تایوان نیز، رویکرد ترامپ و بایدن متفاوت از هم است. ترامپ اعلام کرد که از جزیره خودگردان تایوان دفاع نخواهد کرد. در حالی که بایدن اظهارات متعددی داشته که نشان می‌دهد تعهد او به دفاع از تایوان بسیار مستحکم خواهد بود.”

فارین پالسی در ادامه نوشت:” اگر ترامپ به قدرت بازگردد، عواقب آن برای روابط آمریکا و چین بسیار بد خواهد بود. شرکای هند-اقیانوس آرام آمریکا و اروپا تأثیرات آن را احساس کرده و مجبور می‌شوند بین ایالات متحده و چین یکی را انتخاب کنند. انتخابات ۲۰۲۴ ممکن است نویدبخش تغییری آشکار در مسیر سیاست خارجی ایالات متحده باشد. سیاست خارجی آمریکا بعد از انتخابات ۲۰۲۴، ‌احتمالاً بیشترین تأثیر را بر اروپا خواهد گذاشت. بایدن حامی‌ترین رئیس‌جمهوری ایالات متحده از زمان جنگ سرد نسبت به روابط دو سوی آتلانتیک است در حالی که ترامپ درست در نقطه مقابل او است.”

ترامپ بطور مداوم اروپا را متهم می‌کند که از برتری‌های ایالات متحده سوء‌استفاده کرده است. او تهدید کرده در دوره دوم ریاست جمهوری خود حمایت ایالات متحده از اوکراین را متوقف و کشورش را از ناتو خارج خواهد کرد. تهدید روزانه خروج ایالات متحده از ناتو حتی اگر او این کار را نکند، سطح گسترده‌ای از بی‌ثباتی و اختلال ایجاد می‌کند که دستاوردهای این سازمان برای اعضای خود را کاهش می‌دهد.

فارین پالسی در ادامه تحلیل خود چنین عنوان کرد که دنیای امروز گرفتار مشکلاتی است که هیچ کشوری، هر چقدر هم که قدرتمند باشد، به تنهایی قادر به حل آن نیست. جنگ روسیه و اوکراین، ‌تغییرات آب و هوایی در کشورهایی که دلیل اصلی این مشکلات نیستند و تنش‌ها در خاورمیانه طیف وسیعی از راه‌حل‌هایی را می‌طلبد که تقریباً همه به همکاری‌های بین‌المللی نیاز دارند.

پایگاه تحلیلی فارین پالسی افزود:‌ “این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با انتخاب مجدد ترامپ تعهدات چندجانبه واشنگتن با تصمیم برای خروج ایالات متحده از توافقنامه آب‌وهوایی پاریس یک‌شبه از بین برود. این تصور چندان دور از ذهن نخواهد بود. ترامپ بارها تهدید کرده بود که به مشارکت ایالات متحده در سازمان تجارت جهانی (WTO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) پایان خواهد داد. او ایالات متحده را از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج کرد. جلسات گروه هفت در زمان ریاست جمهوری او به‌جای همکاری به صحنه هرج و مرج تبدیل شد. وی در دوران ریاست جمهوری خود، یک سری حملات به ناتو، که بستر امنیت فراآتلانتیک است، انجام داده و اروپا را به جنگ تعرفه‌ای تهدید کرد. تصمیم ناگهانی او برای خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران، رویکرد جدیدی از بی‌ثباتی را به روابط آمریکا با اروپا تزریق کرد که تا امروز نیز ادامه دارد. ”

از میان تمام مناطق جهان، اروپا بیشترین سود را از بیش از هفت دهه سرمایه گذاری ایالات متحده در نظم بین‌المللی که چندجانبه‌گرایی را در بر می‌گیرد، برده است. اما دور دوم ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند خیلی سریع این موضوع را تغییر دهد. دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ موجی از وحدت فراآتلانتیک ایجاد شده برای حمایت از اوکراین و تعهد ایالات متحده به ناتو را از بین خواهد برد.

منتقدان آمریکا این کشور را به ترویج سوگرایانه و مغرضانه از مفاهیم حقوق بشری متهم می‌کنند. جنگ اخیر بین (رژیم) اسرائیل و حماس این احساسات را تحریک کرده است. حمایت قاطع ایالات متحده از اسرائیلی‌ها و افزایش شهدای فلسطینی، احساسات ضد آمریکایی را تشدید و اتهامات درباره رویکرد ریاکارانه آمریکا را برانگیخت. برای بسیاری از مردم در جهان جنوب، موضع ایالات متحده درباره حقوق بشر یادآور سیاست مغرضانه ایالات متحده است که افغان‌ها و اکنون فلسطینی‌ها را رها کرده و در عین حال به اوکراینی‌ها توجهی خاصی نشان می‌دهد.

ایالات متحده همچنین به دلیل نقشی که بسیاری از مردم آن را در نتایج تصمیم‌گیری‌های نهادهای بین‌المللی بر پایه منافع آمریکا برجسته می‌دانند مورد انتقاد قرار گرفته است. نفوذ نامتناسبی که ایالات متحده در سازمان تجارت جهانی (ٌ‌WTO)‌ و دیگر نهادهای بین‌المللی اعمال می‌کند، اتهام ریاکاری واشنگتن را بیشتر کرده است.

با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۴، آمریکایی‌ها و متحدانشان می‌ترسند که قدرت این کشور ماندگار نبوده و واشنگتن در صورت بازگشت ترامپ، گام‌های برگشت‌ناپذیری به سمت انزوا طلبی بردارد. در واقع، بازگشت ترامپ به کاخ سفید ناقوس مرگ را برای تعهد ایالات متحده به چندجانبه گرایی به صدا در خواهد آورد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز