۱۱ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

افزایش چالش‌های راهبردی آمریکا در قبال چین

افزایش چالش‌های راهبردی آمریکا در قبال چین

پولیتیکو رویکرد تهاجمی کمیته فراحزبی مجلس نمایندگان آمریکا در قبال پکن را موجب بروز اختلافات جدی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دانست و نوشت: کارشناسان در حوزه چین به این نتیجه رسیده‌اند که تصمیمات این کمیته تلاش‌ها برای بهبود روابط میان آمریکا و چین را بی‌اثر کرده و ابهامات جدی در مورد راهبرد عملی واشنگتن در برابر چین ایجاد می‌کند.

به گزارش نگاه نو، ‌این نشریه آمریکایی نوشت: کمیته فراحزبی منتخب مجلس نمایندگان در حوزه مقابله با چین که در ژانویه ۲۰۲۳ با هدف مقابله بهتر با تهدیدات امنیت ملی چین تشکیل شد، مجموعه‌ای از پیشنهادات را برای تهاجمی‌تر شدن علیه پکن ارائه کرده است. تحلیلگران بر این باورند که سال ۲۰۲۴ آزمونی خواهد بود برای اعضای این کمیته تا توانایی خود در مورد قانونی‌کردن پیشنهادات خود در مقابله با چین را آزمایش کنند.

پولتیکو نوشت: این کمیته تنها در این ماه فهرستی از ۱۵۰ توصیه سیاسی پیشنهاد کرد که به‌طور اساسی روابط اقتصادی و تجاری واشنگتن با پکن -از جمله اعمال تعرفه‌های جدیدی در صنعت کشاورزی- را ساماندهی می‌کند.

مایک گالاگر رییس این کمیته از تلاش‌های دولت آمریکا، برای بهبود روابط با چین به‌عنوان «تعامل با زامبی‌ها» یاد کرده و تاکید کرد آمریکا برای جلوگیری از موفقیت‌ جنگ با چین در کوتاه مدت، جلوگیری از کنترل چین بر موضوعات فناوری حیاتی در میان مدت و پیروزی در جنگ با چین باید سرسختانه عمل کند.

وی همچنین تاکید کرد که هدف او تصویب “یک لایحه بزرگ علیه چین” در سال ۲۰۲۴ است، لایحه‌ای که تمام توصیه‌ها را در بر گیرد و در واقع در مجلس رای بیاورد. البته مشخص نیست که او بتواند اعضای کمیته را در سال جدید با چنین هدفی همراه کند.

این گزارش افزود: شکاف‌های حزبی در این کمیته همچنان قدرتمند بوده و این نگرانی‌ها برای رسیدن به اهداف آن را بیشتر کرده است. اعضای کمیته جمهوری‌خواه خواستار اعمال تحریم‌هایی هستند که هدف آن محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌هایی است که می‌تواند به نفع بخش صنعتی نظامی این کشور بوده و در عین حال قدرت نظامی ایالات متحده و شرکا و متحدانش در اقیانوس هند و اقیانوس آرام را تقویت کند.

اکثر دموکرات‌ها از رویکردی حمایت می‌کنند که شامل پرداختن به رقابت استراتژیک از طریق سرمایه‌گذاری دولت در بخش‌های کلیدی صنعتی داخلی و اصلاحات مهاجرتی است تا به تعداد بیشتری از مهاجران بسیار ماهر به ایالات متحده اجازه دهد پیشرفت‌ها در توسعه فناوری را افزایش دهند.

حمایت از سیاست صنعتی یعنی تامین مالی دولت در بخش‌های استراتژیک یکی از عمده موضوعاتی است که کمیته را دچار اختلاف کرده است. اعضای جمهوری‌خواه کمیته مخالف قوانینی هستند که میلیاردها دلار برای حمایت از توسعه صنعت نیمه هادی داخلی در ایالات متحده اختصاص داده است. موضوعی که باعث خشم برخی از دموکرات‌های کمیته شده است. دموکرات‌ها این کمیته را به تمرکز بر قدرت نظامی و بی‌توجهی به نحوه سرمایه‌گذاری در داخل کشور، نوآوری و نیروی کار آمریکایی متهم می‌کنند.

این اختلافات ممکن است مانع توافق دو حزب در مورد قوانین متمرکز بر چین در سال جدید شود. نادیده گرفتن ارزش تعامل دیپلماتیک با پکن توسط گالاگر، اصرار او بر اینکه ایالات متحده و چین در حال حاضر در یک جنگ سرد جدید قرار دارند و دیدگاه او مبنی بر اینکه چین تهدیدی بزرگ‌تر از تغییرات اقلیمی است، هم اعضای کمیته دموکرات و هم دیپلمات‌های حرفه‌ای سابق را نگران کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز