۵ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

نشانه‌های چالش سیاسی ترامپ از نگاه روزنامه آمریکایی

نشانه‌های چالش سیاسی ترامپ از نگاه روزنامه آمریکایی

یک روزنامه آمریکایی نوشت: بیشتر نامزدهای ریاست جمهوری این کشور با مشکلاتی در طول کارزارهای انتخاباتی خود مواجه‌ هستند اما تا قبل از دونالد ترامپ هیچ یک از آنها با چالش ناشی از تهدید محکومیت‌های کیفری یا حذف از انتخابات مواجه نبودند.

به گزارش نگاه نو، یو اس ای تودی در این خصوص نوشت: مشکلات حقوقی ممکن است بزرگترین تهدید برای ترامپ در نظرسنجی‌های جمهوریخواهان باشد زیرا رقبای او از رای‌دهندگان می‌خواهند اتفاقات و رویدادهای غیرمنتظره و هیجانی دوران ترامپ را پشت سر بگذارند.

نظرسنجی‌ها تاکنون نشان داده‌اند که رای دهندگان جمهوریخواه بعد از مجموعه ای از کیفرخواست‌ها علیه ترامپ در سال ۲۰۲۳ دور او جمع شده‌اند اما وی و مشاورانش نگران این موضوع‌اند که ممکن است رای‌دهندگان از کل این اتفاقات در سال ۲۰۲۴ خسته شوند و به‌دنبال نامزد دیگری بروند.

ترامپ بارها روند شکایت و پیگیرد قانونی از خود را مورد حمله قرار داده و از رای دهندگان خواسته است در انتخابات اولیه درون حزبی آینده جمهوریخواهان به او پایبند باشند.

اما در حالی که ترامپ و رقبایش به انتخابات ۲۰۲۴ نزدیک می‌شوند دستکم سه نشانه چالش برای رئیس‌جمهوری سابق و نامزد پیشتاز جمهوریخواهان وجود دارد.

احکام ناخواسته دادگاه‌ها

احتمال چالش‌های حقوقی درباره ترامپ وجود دارد و هر لحظه ممکن است چالش جدیدی به‌وجود آید. سه شنبه گذشته، دیوان عالی کلورادو با رد صلاحیت ترامپ برای یک پست دولتی به دلیل شورش حامیانش و حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ آنها به کنگره آمریکا، جهان سیاسی را تکان داد.

این تصمیم می‌تواند ترامپ را از رای‌گیری در کلورادو محروم و دیگر ایالت‌ها را نیز ترغیب به پیروی از این رویه کند. با این حال وکلای ترامپ مطمئن هستند که دیوان عالی حکم رد صلاحیت او را لغو خواهد کرد.

در عین حال، ترامپ و وکلا و نیز تیم کازار انتخاباتی اش باید خود را برای احتمال چهار محاکمه جنایی در یک سال مبارزات انتخاباتی آماده کنند.

دو محاکمه یکی در واشنگتن دی سی و دیگری در آتلانتا شامل تلاش‌هایش برای بی اثرکردن پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ است. همچنین ترامپ پرونده دیگری در ایالت نیویورک دارد که مربوط به پرداخت حق السکوت است و در دادگاه فدرال فلوریدا درباره اسناد محرمانه پرونده دارد.

تیم حقوقی ترامپ به‌دنبال به تاخیر انداختن همه محاکمه‌های کیفری او تا بعد از روز انتخابات در ۵ نوامبر است و یک دلیل واضح دارد: محکومیت کیفری چهره رقابت‌های ریاست جمهوری را تغییر خواهد داد.

نظرسنجی رویترز و موسسه ایپسوس در این ماه نشان داد که حدود ۳۱ درصد از پاسخ‌دهندگان جمهوریخواه گفتند که اگر ترامپ توسط هیات منصفه به ارتکاب جرم کیفری محکوم شود، به او رأی نمی‌دهند.

کاهش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی ها و افزایش رقبا

رقبای جمهوریخواه ترامپ هشدار داده‌اند که ادامه نگرانی‌های حقوقی درباره وی می‌تواند در نهایت رای دهندگان را خسته کند و آنها گزینه های دیگری را مدنظر قرار دهند.

ترامپ با «موذی» خواندن مخالفان سیاسی خود، اتهام به مهاجران درباره این که «خون کشور را سمی می‌کنند» و تهدید به شکایت از مخالفانش، لفاظی‌های خود را افزایش داده است.

نیکی هیلی فرماندار سبق کارولینای جنوبی که درنظرسنجی های مقدماتی نیوهمشایر در جایگاه بهتری قرار گرفته گفت از رای دهندگان می‌خواهد آشوب دوره ترامپ را پشت سر بگذارند. هرج و مرج به دنبال ترامپ می آید.

ران دسانتیس فرماندار فلویدا و دیگر رقیب ترامپ که در ایالت آیووا قوی عمل کرده گفته از «آشوب و هرج مرج» سال‌های دولت ترامپ اجتناب خواهد کرد.

کریس کریستی فرماندار سابق ایالت نیوجرسی و از منتقدان ترامپ گفته ترامپ مشکلات حقوقی دارد و لفاظی‌های تفرقه‌افکنانه وی شایستگی حضور در یک پست دولتی را از وی سلب می کند.

واکنش بد رای دهندگان

اما در نهایت نشانه بد سیاسی برای ترامپ از سوی رای‌دهندگان می‌آید. اگر ترامپ در کنگره آیووا در ۱۵ ژانویه عملکرد ضعیفی داشته باشد و دسانتیس بهتر از حد انتظار عمل کند، این امر مخالفانش را جسورتر می‌کند.

همچنین در صورتی که هیلی، ترامپ را در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر در ۲۳ ژانویه شکست دهد، می‌تواند روند رقابت ها را کاملا تغییر دهد. هیلی همچنین امید زیادی به ایالت خود در کارولینای جنوبی دارد که انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در آن در فوریه برگزار می شود.

ترامپ و دستیاران کارزار انتخاباتی‌اش در حالی که از میدان مین سیاسی عبور می‌کنند، گفته‌اند که روی تعداد زیادی از هیات‌ها در روز انتخابات مقدماتی «سه شنبه بزرگ» در بیش از ۱۲ ایالت حساب می‌کنند. روز سه شنبه بزرگ، تعداد زیادی از ایالات‌ها انتخابات درون حزبی را برای تعیین نامزد مدنظر خود را برگزار می‌کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز