۴ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

تحلیلگر لبنانی در گفتگو با نگاه نو مطرح کرد؛

پیش بینی آینده ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ/ واشنگتن دچار سردرگمی است

پیش بینی آینده ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ/ واشنگتن دچار سردرگمی است

اسماعیل نجار نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی در گفتگو با نگاه نو به پیش بینی آینده ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ پرداخت و اعلام کرد: واشنگتن دچار سردرگمی شده است.

به گزارش نگاه نو، اسماعیل نجار نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی گفت: غزه پس از شکست شیاطین و صهیونیست ها و دیگر امپریالیست ها، جهان را شرمنده کرد. لیست فرمایشات واشنگتن تمامی ندارد و هر چه به آن بدهید، همچنان به مطالبات خود ادامه می دهد و همه چیز را برای تامین منافع خود و دشمن صهیونیستی و حفظ آن می خواهد.

وی افزود: پس از نبرد سیف القدس، تل آویو فکر می کرد که حماس همه آنچه در اختیار داشته را به میدان آورده است و اصلا انتظار حادثه ۷ اکتبر که منطقه را در مقیاس وسیع منفجر کرد، نداشت.

ایالات متحده آمریکا که بی قید و شرط از اسرائیل حمایت می کند، در باتلاق غزه گرفتار شده است و پس از آن که خسارات این جنگ به حساب این کشور نوشته شد به سرعت در صدد فاصله گرفتن از آن برآمد اما همچنان به حمایت های سیاسی، نظامی و مادی خود از تل آویو ادامه می دهد. ارسال جنگنده های اف ۱۶ جهت تخریب مجتمع های مسکونی غزه و رد پیش نویس آتش بس در شورای امنیت از این جمله این موارد است.

پس از آنکه افکار عمومی جهان نسبت به کشتار کودکان و زنان غزه واکنش نشان داد، مقاومت عراق و سوریه و یمن وارد عمل شد اما دردناک ترین قسمت، دریای سرخ و باب المندب بود که به طور کامل توسط نیروی دریایی یمن بسته شد و هر کشتی که عازم بنادر رژیم صهیونیستی بود مورد هدف قرار گرفت.

وی افزود: قیمت‌های حمل‌ و نقل دهها برابر شد و ارزش برخی قراردادهای بیمه افزایش یافت، برخی دیگر بیمه‌های کشتی‌ها را لغو کردند و مجبور شدند برای گذر از تنگه جبل الطارق زمان سفر خود را ۵ ماه نسبت به قبل افزایش دهند.

اسماعیل نجار تصریح کرد: واشنگتن دستپاچه شد لذا با تهدید و ارعاب ناوشکن های خود را به سمت آب های گرم حرکت داد. صنعاء به آنها هشدار داد و هنگامی که توجه نکردند، یمن، کشتی ها را هدف قرار داد، در این هنگام زمان برای آمریکایی‌ها متوقف شد و واشنگتن رایزنی‌هایی را برای تشکیل نیروی دریایی یا ائتلاف دریایی با مشارکت چند کشور عربی و اسلامی، آغاز کرد.

وی در ادامه افزود: پس از امتناع مصر از شرکت در ائتلافی که مردم قاهره هدف آن را حمایت از اسرائیل می‌دانند، واشنگتن دچار سردرگمی و مجبور به تجدید نظر در محاسبات خود در مورد ادامه موضوع شد.

این تحلیلگر لبنانی با بیان اینکه از منظر آمریکا، دخالت مصر به معنای درگیر شدن یمن در جنگ با همه کشورهای عربی خارج از نبرد «عاصفه الحزم» است، تصریح کرد: از همین رو است که یمن مجبور به ارسال پیام های آتشین به مصر شده است. در اینجا، برخلاف قبل، جبهه یمن، مسئول حفاظت از آزادی دریانوردی در دریای سرخ و تنگه باب المندب، است.

با تردید مصر، هر گامی از سوی این ائتلاف خطری برای آتش بسی است که بیش از یک سال و نیم برقرار شده و به معنی بازگشت موشک ها به سمت عربستان سعودی و امارات خواهد بود لذا با توجه به سردرگمی کنونی آمریکا، احتمال تشکیل یک اتحاد فراگیر تقریباً غیر ممکن شده و هر ائتلافی که مصر، الجزایر و تونس در آن مشارکت نداشته باشند، تجاوز آمریکا و غرب به مسلمانان یا جنگ مذهبی تلقی خواهد شد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز