۳ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

ادعای نیویورک تایمز:

روسیه سیگنال برقراری آتش‌بس در جنگ اوکراین ارسال کرده است

روسیه سیگنال برقراری آتش‌بس در جنگ اوکراین ارسال کرده است

روزنامه نیویورک تایمز همزمان با ناکامی‌های غرب در جنگ اوکراین و در یک سناریوی محتمل برای القای ضعیف بودن جایگاه مسکو در جنگ اوکراین، مدعی شد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه بی سر و صدا سیگنال‌هایی را ارسال کرده که نشان می‌دهد آماده قبول آتش‌بس در اوکراین است.

به گزارش نگاه نو، این روزنامه آمریکایی ادعا کرد: پوتین تحت تاثیر ضد حملات شکست خورده اوکراین و حمایت متزلزل غرب می‌گوید که اهداف جنگی روسیه تغییری نکرده است.

وی در جمع ژنرال‌های ارتش روسیه در روز پنجشنبه گفت که اوکراین تحت محاصره است و ارتش آن اقدامی را صورت داده که ما می‌خواستیم. پوتین گفت: ما آنچه که متعلق به ماست را رها نمی‌کنیم، اگر آنها می‌خواهند مذاکره کنند اجازه بدهید مذاکره کنند.

نیویورک تایمز مدعی شد: با این وجود پوتین در دیپلماسی پشت پرده، پیام متفاوتی را ارسال کرده و ظاهرا آماده آتش بس است.

این روزنامه به نقل از دو نفر از مقامات سابق ارشد نزدیک به کرملین و مقامات آمریکایی و بین‌المللی مدعی شد: پوتین از سپتامبر (شهریور) گذشته از طریق میانجی‌ها پیام‌هایی را ارسال کرده که نشان می‌دهد بر خلاف جاه‌طلبی‌های قبلی‌اش برای سلطه بر اوکراین برای توقف درگیری‌ها در خطوط کنونی جنگ آماده آتش‌بس است.

نیویورک تایمز به‌نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد که پوتین از یک سال قبل یعنی در پاییز ۲۰۲۲ برای توافق آتش‌بس تلاش کرده است. این اقدام که تا قبل از این درباره آن گزارش نشده بود زمانی انجام شد که روسیه اعلام کرد که از سرزمین‌های تصرف شده راضی است و آماده آتش‌بس است.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد: تکرار علاقه پوتین به آتش‌بس نشان می‌دهد که چگونه وی رویکرد جنگی خود را پشت درهای بسته ترسیم می‌کند. ده‌ها مصاحبه با روس‌هایی که مدت‌هاست وی را می‌شناسند و با مقامات بین‌المللی آگاه از فعالیت‌های داخلی کرملین، نشان می‌دهد که وی تلاش می‌کند خطرات را کاهش دهد و گزینه‌های خود را در جنگی که بیش از حد انتظارش بوده باز نگه دارد.

نیویورک تایمز به‌ نقل از یک مقام ارشد بین‌المللی که پاییز امسال با مقامات ارشد روسی دیدار کرده نوشت: آنها می‌گویند آماده مذاکره بر سر آتش‌بس هستیم.

این رسانه افزود: معلوم نیست رهبران اوکراین که متعهد شده‌اند همه اراضی خود را باز پس بگیرند چنین توافقی را بپذیرند. برخی از مقامات آمریکایی می‌گویند این ممکن است تلاشی گمراه‌ کننده از سوی کرملین باشد و بازتاب نیت واقعی پوتین برای سازش نیست.

نیویورک تایمز به‌نقل از مقامات سابق روسیه افزود اگر نیروهای روسی شتاب بیشتری در عملیات جنگی خود ایجاد کنند، پوتین ممکن است نظر خود را عوض کند.

بسیاری در غرب نسبت به آتش‌بس تردید دارند زیرا می‌گویند پوتین برای یک حمله در آینده آماده می‌شود. ادگارز رینکوویچ (Edgars Rinkevics) رئیس‌جمهوری لتونی، در مصاحبه‌ای استدلال کرد که پوتین به جنگ متعهد است زیرا رویای «تاسیس مجدد امپراتوری» را در سر می‌پروراند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز