۲ دی ۱۴۰۲
کپی شد!

کارشناس مسائل استراتژیک سوریه در گفتگو با نگاه نو؛

«اسرائیل» بزرگترین پایگاه غرب استعمارگر در خاورمیانه است

«اسرائیل» بزرگترین پایگاه غرب استعمارگر در خاورمیانه است

کارشناس مسائل استراتژیک سوریه در گفتگو با نگاه نو با اعلام اینکه اهداف اسرائیل بسیار فراتر از ایجاد یک منطقه حائل در طرف فلسطینی است، گفت: «اسرائیل» بزرگترین پایگاه غرب استعمارگر در خاورمیانه است.

به گزارش نگاه نو، جنگ غزه وارد هفتاد و هشتمین روز خود شده است، به همین مناسبت گفتگویی با دکتر «حسن احمد حسن»، محقق سوری و متخصص مسائل ژئوپلیتیک و مطالعات استراتژیک انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد:

*تل آویو به کشورهای عربی از قصد خود برای ایجاد منطقه حائل در سمت فلسطینی نشین مرز نوار غزه برای جلوگیری از حملات آینده اطلاع داده است، اجرای چنین طرحی چه پیامدها و عواقبی را دارد؟ و آیا این طرح قابل اجرا است؟

رابطه صمیمانه برخی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر رابطه‌ میان تابع و متبوع و خادم و مخدوم است. یک طرف، جنگ روحی و روانی را برنامه ریزی و به راه می اندازد و طرف دیگر نقش بازوی حمایتی را برای رسیدن به آن اهداف مادی و معنوی ایفا می کند.

اهداف اسرائیل بسیار فراتر از ایجاد یک منطقه حائل در طرف فلسطینی است. اگر رژیم اشغالگر می توانست به اشغال نوار غزه ادامه دهد، برای فرار از هزینه ای که بیش از ظرفیت و تواناییش است، از آن جا عقب نشینی نمی کرد.

همه کابینه های اسرائیل، از بن گوریون تاکنون، موظف هستند برای تحقق شعار تورات که بر دیوار کنیست حک شده تلاش کنند: (ای اسرائیل، مرزهای تو، از نیل تا فرات است) و بنابراین، این مسأله جزء اهداف اسرائیل است.

جلوگیری از حملات در آینده، بیشتر یک توهم است چرا که رزمندگان مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی به عمق چهل کیلومتری مناطق تحت کنترل نظامیان اشغالگر اسرائیل یورش بردند، یعنی مساحتی چند برابر کل نوارغزه، بنابراین، جلوگیری از حملات آتی حتی اگر بتوانند کل نوار غزه را مجدداً اشغال کنند، امکان پذیر نیست چرا که آنها سال ها پس از اشغال این منطقه از آن عقب نشینی کردند.

هر گونه صحبت در مورد قواعد جدید درگیری به نتیجه عملیات طوفان الاقصی و پیامدهای آن بستگی دارد که هنوز همه احتمالات در مورد آن قابل تصور است. آخرین نکته ای که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد، این است که اسرائیل می خواهد ژست طرف پیروزی را بگیرد که می تواند شرایطش را تحمیل کند. این پیامی برای جامعه بحران زده اسرائیل و شهرک نشینانی است که تحت تأثیر پیامدهای عملیات ۷ اکتوبر دچار شکاف های عمیق بنیادین شده اند. از سوی دیگر این پیامی برای اطمینان بخشیدن به شهرک نشینانی است که آواره شده اند تا حس کنند که مورد توجه کابینه نتانیاهو هستند و او نیز در صدد شکستن اراده‌ فلسطینیان است.

*ایران همواره پیشنهاد برگزاری همه پرسی در فلسطین با مشارکت همه طرف ها برای تشکیل کشور فلسطین تحت نظارت سازمان ملل و پایان دادن به آنچه اسرائیل نامیده می شود را داده است، نظر شما در مورد چنین پیشنهادی چیست؟

پیشنهاد ایران در صورت اجرای حقوق بین الملل و هنجارها و ارزش های جامعه بشری عملی و ممکن است اما کیان و هستی اسرائیل بر پایه‌ زور و با حمایت مطلق آمریکا و ناتو استوار است چرا که «اسرائیل» بزرگترین پایگاه غرب استعمارگر در خاورمیانه است.

این کشور ایجاد شد تا نوک پیکان و حافظ منافع غرب وحشی باشد که به هیچ یک از قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل احترام نمی گذارد و این مطلب مبین علت حضور مستقیم ناتو با رزم ناوها و ناوگان های جنگی و ناوشکن ها و ناوهای هواپیمابر است. شکی نیست که نطفه این رژیم با زور بسته شده و از عمر آن چندین دهه گذشته و این واقعیتی انکار ناپذیر است و همین امر درگیری با صهیونیسم و حامیان آن را مزمن و پیچیده‌تر می‌کند.

حاکمان تل آویو دریافته اند که دیر یا زود چه با صلح و چه با جنگ از بین خواهند رفت. صلح واقعی و عادلانه به معنای آغاز پایان «اسرائیل» از نظر جمعیتی است، نه تنها به دلیل تفاوت در نرخ زاد و ولد در مقایسه با عرب های فلسطینی بلکه به این دلیل که اکثر شهرک نشینان گذرنامه و تابعیت دوم دارند که آنها را قادر می سازد به کشور خود بازگردند.

صحبت از انتخاباتی که میان ساکنان واقعی فلسطین برگزار شود به معنای از بین رفتن رژیم صهیونیستی است و این همان چیزی است که آمریکا و کسانی که در حلقه منفور آن قرار دارند اجازه‌ برگزاری چنین همه پرسی را نخواهند داد.

*به نظر شما آیا دشمن صهیونیستی به اهداف خود در غزه دست یافته یا خواهد یافت؟

در مورد اهداف کلانی که رسماً اعلام شده بود، یعنی آزادی اسرای اسرائیلی با اعمال قدرت و از بین بردن حماس و فلج کردن آن، این امر محقق نشده است و هیچ نشانه یا مدرکی در دست نیست که حاکی از امکان دستیابی به آن باشد. اما در مورد کشتار، ویرانی و انتقام از فلسطینی ها، ماشین کشتار صهیونیستی توانسته کارهای زیادی انجام دهد و اگر امروز کشتارها متوقف شود، بازگرداندن چرخ زندگی به حالت قبل، مستلزم زمان، تلاش و امکانات فراوانی است و این امکان پذیر نمی باشد چرا که کشورهایی که مدعی نگرانی برای اهالی غزه‌ هستند و تمایل دارند غزه را بازسازی کنند، جز با موافقت و رضایت تل‌آویو، حتی یک دلار هم برای بازسازی خرج نخواهند کرد. با توجه به دستور کار تجاوزکارانه و خطرناکی که صهیونیست ها برای خود ترسیم کرده اند، هیچ کس نمی تواند نقشه های مشکوک و خطرناکی را که ذهنیت جنایتکار آنها ممکن است ایجاد کند را، پیش بینی کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز