۲۸ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

العربی الجدید خبر داد؛

شروط مقاومت برای تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی

شروط مقاومت برای تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی

روزنامه «العربی الجدید»، امروز (سه‌شنبه)، مدعی شد که مقامات قاهره با هماهنگی دوحه به طرف آمریکایی اطلاع داده‌اند که اجرای مرحله دوم تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و تل‌آویو همانند مرحله نخست تبادل اسرا آسان نیست.

به گزارش نگاه نو، این روزنامه قطری چاپ لندن به نقل از یک منبع مصری که آن را آگاه خوانده، در این خصوص ادعا کرد مقاومت تاکید دارد که در شرایط تداوم حملات در نوار غزه، وارد مذاکره نخواهد شد و پیش‌شرط اجرای مذاکرات برقراری آتش‌بس فوری است.

منبع یادشده که اشاره‌ای نیز به نام او نشده،‌ در ادامه می‌افزاید دولت آمریکا همچنان معتقد است می‌تواند به یک توافق جدید مشابه توافق پیشین دست یافت، در صورتی که قطر و مصر فشارهای لازم را وارد کنند که البته به گفته این منبع، قاهره این اعتقاد را کاملا دور از واقعیت می‌داند.

مرحله نخست تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی که به مدت یک هفته به طول انجامید، با میانجیگری قطر، مصر و آمریکا صورت گرفت. این مبادله، یکم دسامبر (۱۲ روز پیش) به پایان رسید و طی آن، ۸۴ اسیر اسرائیلی و ۲۴۰ اسیر فلسطینی مبادله شدند.

چند منبع مصری دیگر نیز در ادامه به العربی الجدید خبر دادند قاهره گزارشی از آمریکا مبنی بر سفر قریب‌الوقوع «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا به منطقه از جمله سفر به دوحه و قاهره دریافت کرده است. این منابع این سفر را «به مثابه نشانه‌ای مبنی بر تمایل آمریکا و اسرائیل به انقعاد یک توافق برای تبادل اسرا در سریع‌ترین زمان ممکن» دانسته‌اند.

وبگاه اسرائیلی «والا»، روز گذشته (دوشنبه)، مدعی شده بود که «ویلیام برنز» رئیس سیا، «دیوید بارنیاع» رئیس موساد و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر در ورشو پایتخت لهستان درباره مرحله دوم تبادل اسرا گفت‌و‌گو کرده‌اند.

یک منبع دیگر نیز که اشاره‌ به نام او نشده در گفت‌و‌گو با العربی الجدید مدعی شد: «ریاست حماس پاسخ به پیشنهادی که تل‌آویو آن را درباره تکمیل توافق تبادل اسرا مطرح کرده، رد کرده است؛ توافقی که شامل تبادل سربازان زن و برخی سالمندان به عنوان مرحله اول و سپس تداوم مراحل آتی آن می‌شود».

به ادعای این منبع، این پیشنهاد تل‌‌آویو شامل امکان آزادی تعدادی از سران سالخورده و شخصیت‌های سرشناس حماس بود که مدت زمان زیادی را در زندان‌های اسرائیل سپری کرده‌اند.

منبع مذکور ادعا می‌کند: «ریاست جنبش [حماس] بر موضع سرسخت خود مبنی بر رد هرگونه پیشنهاد که فاقد اعلام آتش‌بس به عنوان حسن‌نیت باشد، تاکید کرده و در عین حال تصریح کرده هرگونه مذاکره در آینده تنها محدود به اسرای ارشد حماس نخواهد بود، بلکه شامل سران تمام گروه‌ها و به طور کلی شخصیت‌های نمادین مقاومت فلسطین خواهد بود».

این منبع می‌گوید که جنبش حماس احساس کرده در ورای پیشنهادهای اسرائیل نیت شومی برای تفرقه میان گروه‌های مقاومت وجود دارد و تل‌آویو می‌خواهد با درز اطلاعاتی درباره این توافق به بیرون این طور القا کند که تبادل اسرا تنها شامل سران حماس می‌شود.

این منبع اضافه کرد حماس از طریق میانجیگران به تل‌آویو اطلاع داده هرگونه مذاکره در آینده شامل فهرست‌هایی خواهد بود که مقاومت آن را ارائه خواهد داد و نه تل‌آویو.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز