۲۶ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

در بیانیه ای اعلام شد؛

ژاپن و «آسه آن» برای تقویت همکاری امنیت دریایی به توافق رسیدند

ژاپن و «آسه آن» برای تقویت همکاری امنیت دریایی به توافق رسیدند

بیانیه مشترک اجلاس سران کشورهای عضو آسه‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) و ژاپن منتشر شد و این کشورها روز یکشنبه توافق کردند که گفتگو و همکاری خود در زمینه «امنیت دریایی» را تقویت کنند.

به گزارش نگاه نو به نقل از کیودو، ژاپن و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا روز یکشنبه در نشستی به مناسبت بزرگداشت ۵۰ سال دوستی و همکاری خود، در مورد گسترش روابط خود در زمینه های اقتصادی و امنیتی به توافق رسیدند و در بیانیه‌ای بر توسعه همکاری دریایی خود تاکید کردند.

این بیانیه اعلام کرد: ژاپن و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) گفتگو و همکاری را برای حفظ امنیت و ایمنی دریایی، حفظ نظم دریایی بر اساس حاکمیت قانون، از جمله آزادی و ایمنی دریانوردی و پرواز بر فراز دریا و تجارت آزاد را تقویت خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: این کشورها انتقال اطلاعات در حوزه دریا و همچنین همکاری میان گارد ساحلی و آژانس های مجری قانون، تقویت همکاری در زمینه ظرفیت سازی دریایی و تضمین حل و فصل اختلافات از راه های صلح آمیز، بدون توسل به تهدید یا استفاده از زور مطابق با اصول شناخته شده جهانی حقوق بین الملل را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

این بیانیه در حالی منتشر می شود که پکن مدعی است که تقریباً همه دریای جنوبی چین، یک کریدور تجاری حیاتی است.

مقامات این کشورها تاکید داشتند که از دیگر تلاش‌های جدید برای تقویت بیشتر اقتصاد در منطقه با رشد سریع، حمایت از استارت‌ آپ‌های دیجیتال و همچنین سرعت بخشیدن به سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی برای دستیابی به کربن‌زدایی است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در ابتدای مذاکرات گفت: بر اساس اعتماد بین ژاپن و آسه‌آن، ما بیشتر از همیشه برای ایجاد آینده ای پایدار و مرفه با هم کار خواهیم کرد.

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی به عنوان رییس دوره ای آسه‌آن نیز ابراز امیدواری کرد که ژاپن به حفظ انعطاف پذیری منطقه هند و اقیانوس آرام کمک کند.

ژاپن روابط خود با آسه‌آن را از نظر استراتژیک مهم می داند، زیرا این اتحاد با مناقشات در دریای چین جنوبی روبه‌رو است که یکی از شلوغ ترین خطوط دریایی جهان در آن قرار دارد. برخی از ۱۰ عضو آسه آن در آنجا ادعاهای ارضی با چین دارند.

همکاری توکیو با آسه‌آن به سال ۱۹۷۳ باز می گردد. کشورهای آسه‌آن شامل برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام و میانمار است که میانمار از زمان کودتای فوریه ۲۰۲۱ تحت حاکمیت نظامی قرار دارد و به این نشست دعوت نشد.

۹ کشور شرکت‌کننده آسه‌آن قرار است روز دوشنبه در اجلاس جداگانه‌ای از چارچوب جامعه ۱۱ عضوی به صفر رساندن تولید کربن در آسیا که ژاپن و استرالیا نیز در آن شرکت می‌کنند، با تمرکز بر کاهش انتشار کربن شرکت کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز