۲۳ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

بخش پایانی؛

کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی

کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی

فارن افرز در مقاله ای به کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است، امری که به تحقق اهداف تل آویو منجر نشده است.

به گزارش نگاه نو، این مقاله در چند بخش به سمع و نظر خوانندگان می رسد، بخش نخست به شرح زیر است:

۱۹. کابینه اسراییل می تواند علنا اعلام کند که خواهان دستیابی به شرایطی است که فلسطینی ها در کشور و با دولتی که توسط طرف فلسطینی انتخاب شده و در کنار یهودیان اسراییل زندگی کنند. می تواند اعلام کند که در نظر دارد فرایندی را توسعه دهد که مثلا تا سال ۲۰۳۰ این هدف محقق شود و در ماههای آینده، گام های اساسی این کار را برخواهد داشت.

می تواند اعلام کند که بلافاصله گسترش شهرک ها در کرانه باختری را متوقف کرده و از ساخت این شهرک ها در غزه هم تا سال ۲۰۳۰ خودداری خواهد کرد. همچنین می تواند اعلام کند که خواهان و آماده کار با همه طرفها- همه کشورهای منطقه و فراتر از آن- سازمان های بین المللی و همه احزاب فلسطینی است که خواهان پذیرش این اهداف هستند.

۲۰. این گام های سیاسی، کارزاری بادوام و بسیار هدفمند برای کاهش تهدید کوتاه مدت حملات حماس خواهد بود. گام های یکجانبه اسراییل، نشان از تعهدی جدی به یک آینده جدید است و چارچوب و پویش روابط اسراییلی فلسطینی را قاطعانه تغییر خواهد داد و جایگزینی واقعی در اختیار فلسطینی ها قرار می دهد که از حماس حمایت نکنند. اسراییلی ها هم امن تر خواهند شد و دو طرف سرانجام در مسیر صلح قرار خواهند گرفت.

۲۱. البته که کابینه کنونی اسراییل، هیچ نشانه ای از تمایل به پذیرش این طرح بروز نمی دهد اما این وضعیت تغییر می کند بویژه اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از نفوذ خود استفاده کند. برای مثال، کاخ سفید می تواند فشار پنهان بیشتری بر کابینه نتانیاهو وارد کند تا از حملات کور در کارزار هوایی خود دست بردارد.

۲۲. اما شاید مهمترین گامی که واشنگتن می تواند در حال حاضر بردارد، آغاز سریع یک گفتمان عمومی درباره رفتار اسراییل در غزه است، گفتمانی که امکان توجه عمیق به راهبردهای جایگزین را می دهد و اطلاعاتی غنی را در اختیار آمریکایی ها، اسراییلی ها و مردم جهان قرار می دهد تا خودشان پیامدهای این وضعیت را ارزیابی کنند.

۲۳. کاخ سفید می تواند ارزیابی های دولت آمریکا از تاثیر کارزار نظامی اسراییل در غزه بر حماس و غیرنظامیان فلسطینی را منتشر کند. کنگره می تواند جلسات پرسش و پاسخی را درباره یک پرسش ساده برگزار کند: آیا این کارزار، مبارزان بیشتری در قیاس با آنهایی که می کشد، تولید نمی کند؟

۲۴. شکست رویکرد کنونی اسراییل، روز به روز آشکارتر می شود. یک بحث پایدار عمومی درباره این واقعیت، در کنار توجه جدی به جایگزین های هوشمند، بهترین فرصت را برای متقاعد کردن اسراییل به انجام کاری فراهم می آورد که دست آخر، به سود منافع خود نیز هست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز