۲۱ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

بخش سوم؛

کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی

کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی

فارن افرز در مقاله ای به کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است، امری که به تحقق اهداف تل آویو منجر نشده است.

به گزارش نگاه نو، این مقاله در چند بخش به سمع و نظر خوانندگان می رسد، بخش نخست به شرح زیر است:

۱۰. در یک نگاه گسترده تر، کارزار نظامی اسراییل نتوانسته کنترل حماس بر غزه را عمیقا تضعیف کند. اسراییل تنها توانسته یکی از گروگانهای هفتم اکتبر را نجات دهد. بقیه گروگانهایی که آزاد شده اند، به خواست حماس بوده که نشان می دهد حماس همچنان رزمندگانش را در کنترل خود دارد.

به رغم قطع گسترده برق در منطقه غزه و ویرانگری های وسیع اسراییل، حماس همچنان ویدئوهای تبلیغاتی خود را منتشر می کند که بیرحمی های اسراییل علیه غیرنظامیان و نیز جریان شدید نبرد میان مبارزان حماس و نظامیان اسراییلی نشان می دهد.

۱۱. تبلیغات حماس به طور گسترده بر روی تلگرام منتشر می شود. کانال تلگرامی حماس ششصد و بیست هزار عضو دارد. بنا بر ارزیابی پروژه دانشگاه شیکاگو در زمینه امنیت و تهدیدها، شاخه نظامی حماس، از یازدهم اکتبر تا ۲۲ نوامبر، هر هفته حدود دویست ویدئو و پوستر را در این کانال تلگرامی منتشر می کند. حمله به رهبران و رزمندگان حماس هم چندان آسان نیست چرا که حماس کادرها و رزمندگانش را مستقیما از جمعیت محلی و نه از خارج، تامین می کند.

۱۲. در واقع مبارزانی که اسراییل عملا تولید می کند، بیشتر از کسانی است که می کشد. یک افکارسنجی چهاردهم نوامبر از فلسطینی های غزه و کرانه باختری که توسط موسسه “جهان عرب برای پژوهش و توسعه Arab World for Research and Development انجام شد، نشان می دهد که ۷۶% پاسخگویان گفته اند که نگاه مثبتی به حماس دارند.

این را مقایسه کنید با تنها ۲۷% پاسخگویان در این دو نقطه که در ماه سپتامبر گفتند که حماس “بیشتر سزاوار است که نماینده مردم فلسطین باشد.” این یک پیام تلخ دارد: بخش بزرگی از بیش از پانصد هزار مرد فلسطینی هجده تا ۳۴ سال، اکنون میوه رسیده ای برای عضوگیری حماس و دیگر گروههای فلسطینی هستند که خواهان هدف گرفتن اسراییل و شهروندانش می باشند.

این نتایج همچنین تایید دوباره ای است بر آن درس تاریخی. برخلاف عقل متعارف، بیشتر مبارزان، از مذهب و ایدئولوژی انگیزه نمی گیرند، هرچند برخی اینگونه هستند. بیشتر مردم به این دلیل مبارز می شوند که سرزمینشان را از آنها گرفته اند.

۱۳. دهه هاست که بر روی “تندروترین تروریست ها” مطالعه شده است- از جمله بر روی “تروریست های انتحاری”- و مطالعه بر روی ۴۶۲ نفری که از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۳ در ماموریت های انتحاری برای کشتن دیگران، جان باخته اند، گسترده ترین نمونه جمعیتی از این مهاجمان را در بر می گیرد.

نتایج این تحقیق نشان داد که صدها “تروریست انتحاری” سکولار وجود دارد. در واقع پیشتاز جهانی “تروریسم انتحاری” در آن دوره، ببرهای تامیل بود؛ یک گروه مارکسیست و آشکارا ضدمذهب سریلانکایی که بیش از مجموع حماس و جهاد اسلامی فلسطین، “حملات انتحاری” انجام داد. وجه مشترک ۹۵% “تروریست های انتحاری” مورد مطالعه این بود که آنها علیه یک اشغال نظامی می جنگیدند که سرزمین هایی را کنترل می کرد که آنها خانه خود می دانستند.

ادامه دارد…

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز