۱۹ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

بن‌بست جنگ در اوکراین؛ پوتین منتظر اعلام شکست از سوی غرب است

بن‌بست جنگ در اوکراین؛ پوتین منتظر اعلام شکست از سوی غرب است

تارنمای آمریکایی «هیل» در مطلبی با اشاره به نتایج ضعیف اوکراین در ضدحملات و شکاف در غرب بر سر ادامه حمایت از کی‌یف، جنگ را برای این کشور بن‌بستی توصیف کرد و نوشت: ولادیمیر پوتین منتظر اعلام شکست از سوی غرب است.

به گزارش نگاه نو به نقل از پایگاه خبری هیل، جنگ در اوکراین به بن‌بست رسیده و وضعیت به گونه‌ای است که حتی مقامات اوکراینی اذعان می‌کنند بعید است نتایج ضدحملاتی که از تابستان آغاز کرده‌اند، بهتر شود و همین امر کی‌یف را در شرایط دشواری قرار داده است.

اوکراین در دو میدان جنگ در حال نبرد است؛ نخست جبهه مقابل غرب برای متقاعد کردن این کشورها به منظور تداوم تسلیح کی‌یف با وجود بن‌بست آشکار در جبهه شرقی ۶۰۰ مایلی (۹۶۵ کیلومتر)، و دیگری در میدان نبرد علیه روسیه.

در ادامه مطلب درج شده در این پایگاه خبری تحلیلی متعلق به کنگره آمریکا آمده است: پس از نزدیک به دو سال از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، کی‌یف در یک سو با چالش‌های عظیمی روبرو شده، اما رئیس جمهوری روسیه با حفظ سرزمین‌های بدست آمده، منتظر اعلام شکست از سوی غرب است.

پوتین روز جمعه و پس از اعلام نامزدی برای انتخابات دور آینده انتخابات ریاست جمهوری روسیه، گفت: «شک ندارم که ما به طور قطع به تمام اهدافی که تعیین کرده ایم دست خواهیم یافت».

فدریکو بورساری عضو ارشد اندیشکده تحلیل سیاست اروپای (CEPA) در این زمینه گفت که مسکو به دنبال اعمال فشار مداوم بر اوکراین است تا منابعش به پایان برسد.

وی در عین حال اضافه کرد: فکر نمی‌کنم روسیه پیروز شود. زیرا تاکنون به هیچ نتیجه استراتژیکی دست نیافته است. اما تا حدودی در برابر ناکامی‌هایی که در دو سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم مقاومت کرده است. این تحلیلگر در ادامه خاطرنشان کرد که روسیه در شرایط کنونی می تواند به تضعیف غرب متوسل شود.

مایکل آلن مدیر عامل شرکت مشاوره امنیت ملی Beacon Global Strategy، مستقر در آمریکا در این خصوص گفت که پوتین در حال حاضر در موقعیت خوبی قرار دارد. وی افزود: رئیس جمهوری روسیه همچنان سرزمین های تصرف شده را در کنترل دارد و در عین حال شاهد دودستگی ماست.

وی سپس ادامه داد: بعید است اوکراین تا چند ماه آینده نتایج شگفت انگیزی در ضدحملات بدست آورد، اما می تواند مواضع دفاعی خود را حفظ کند، سلاح های جدیدی دریافت نماید و در بهار یک ضد حمله دیگر را امتحان کند. هرچند این امر تا حد زیادی به حمایت های جدید آمریکا بستگی دارد که در حال حاضر بحث بر سر تداوم آن در مجلس سنا داغ است.

کاتلین مک اینیس کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی نیز ارسال تجهیزات توپخانه‌ای و مین زدایی را برای اوکراین حیاتی دانست، اما در عین حال خاطرنشان که این تجهیزات جدید در برابر ارتشی به بزرگی ارتش روسیه باز هم کار را چندان آسان نمی کند.

مک اینیس همچنین با اشاره به نتایج ضعیف کی‌یف در ضدحملات تابستانی، تاکید کرد که اوکراین باید باتوجه به نتایج ضعیف ضدحملات، راهبرد خود را در قبال روسیه مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و همزمان با پیدا کردن نقاط ضعف ارتش دشمن از آن ها بهره برداری کند.

ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نیز به تازگی در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اذعان کرد که ارتش وی به نتایج مطلوبی در ضدحملات دست نیافته، اما استدلال کرد که سربازان وی تمام تسلیحات مورد نیاز برای عملیات را به دست نیاوردند.

دلایل شکست اوکراین در ضدحملات

هیل در بخش دیگری از این مطلب به چرایی شکست اوکراین در ضدحملاتی پرداخته که از تابستان گذشته آغاز شد و نوشت: ارتش بزرگ روسیه فرصت لازم را برای تقویت قوای خود داشته ضمن آنکه فقدان نیروی هوایی قدرتمند در اوکراین و تحویل کند تسلیحات مورد نیاز به کی‌یف، توانسته در این امر موثر باشد.

ناظران همچنین بر این باور هستند که اوکراین با تاکتیک‌های جنگی پیچیده‌تر، مانند آموزش تسلیحات ترکیبی، دست و پنجه نرم می‌کند. چالش دیگر این کشور از نقطه نظر این پایگاه خبری، قابلیت استفاده از طیف وسیعی از تجهیزات رسیده از کشورهای گوناگون است.

این در حالی است که دولت جو بایدن به عنوان حامی اصلی کی‌یف، از یک سو در تلاش برای توجیه برخی جمهوری خواهان مخالف ادامه حمایت نظامی و مالی از اوکراین است و از سوی دیگر سعی دارد چشم انداز پایان جنگ را از طریق مذاکره به پایان برساند.

سابرینا سینگ معاون سخنگوی پنتاگون به تازگی در جمع خبرنگاران از بیان اینکه آیا جنگ به بن بست رسیده یا خیر، خودداری کرد، اما گفت که ایالات متحده هر آنچه را که اوکراین برای پیروزی نیاز دارد، ارائه می دهد.

تحلیلگران با تائید همین موارد، اعلام کرده اند که اوکراین به شدت وابسته به واشنگتن است و چنانچه کنگره نتواند به زودی اقدامی انجام دهد، با کمبود قابل توجهی در تامین منابع روبرو می شود، زیرا اروپا نمی تواند مبلغی را که واشنگتن به عنوان کمک ارائه می دهد، جبران کند. ضمن آنکه اروپا نیز در تداوم حمایت از اوکراین به مشکل برخورد کرده و دچار شکاف شده است. در حال حاضر دو کشور لهستان و اسلواکی در سال جاری ارسال تسلیحات به اوکراین را پایان دادند.

مایکل اوهانلون از اعضای ارشد اندیشکده مطرح بروکینگز مستقر در آمریکا در تحلیلی در همین زمینه نوشت که واشنگتن باید همچنان به حمایت های خود از اوکراین تا اوایل سال ۲۰۲۵ ادامه دهد و چنانچه اوکراینی‌ها نتوانند خطوط روسیه را بشکنند، پس از آن جایگزینی را در نظر بگیرد.

اوهانلون ادامه داد: اگر جنگ در آن زمان همچنان تا حد زیادی در بن بست باقی بماند، آمریکا باید به صورت جدی یک طرح جایگزین ارائه دهد.

استیون هورل از اعضای ارشد مرکز تحلیل سیاست اروپایی نیز معتقد است که پیروزی اوکراین همچنان به کمک‌های مستمر غرب بستگی دارد. وی در این خصوص افزود: پوتین فکر می کند که زمان و یک جنگ طولانی به نفع اوست. زیرا همیشه بر روی خستگی غرب از طولانی شدن جنگ حساب کرده است. اما زمان ثابت خواهد کرد که آیا کشورهای غربی همچنان قوی می مانند یا خیر.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز