۱۹ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

بخش نخست؛

کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی

کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی

فارن افرز در مقاله ای به کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است، امری که به تحقق اهداف تل آویو منجر نشده است.

به گزارش نگاه نو، این مقاله در چند بخش به سمع و نظر خوانندگان می رسد، بخش نخست به شرح زیر است:

۱. از هفتم اکتبر، اسراییل با بیش از چهل هزار نظامی به شمال غزه یورش آورده و این منطقه کوچک را زیر یکی از شدیدترین بمباران های تاریخ قرار داده است. تقریبا دو میلیون نفر از خانه هایشان گریخته اند.

بیش از ۱۷ هزار غیر نظامی (از حمله حدود شش هزار کودک و پنج هزار زن) شهید شده اند و وزارت خارجه آمریکا برآورد کرده که آمار واقعی تلفات، شاید از این هم بیشتر باشد. اسراییل، بیمارستان ها و آمبولانس ها را هدف قرار می دهد و نیمی از ساختمان های غزه را ویران کرده است.

همچنین دسترسی به آب، محموله های خوراک و برق را برای ۲.۲ میلیون ساکن غزه قطع کرده است. هر طور که حساب کنیم، این کارزار یک اقدام گسترده برای مجازات جمعی غیر نظامیان است.

۲. حتی اکنون نیز، در حالی که نظامیان اسراییلی بیشتر به عمق باریکه غزه نفوذ می کنند، هدف دقیق رویکرد اسراییل، به هیچ روی روشن نیست. هر چند مقامات اسراییل ادعا می کنند که تنها حماس را هدف می گیرند اما کشتار کور مردم غزه، پرسش هایی را درباره نیت واقعی کابینه اسراییل به پیش می کشد.

آیا اشتیاق اسراییل به ویرانی غزه، نتیجه همان ناتوانی است که به ناکامی گسترده ارتش اسراییل در مقابله با عملیات هفتم اکتبر حماس انجامید که طراحی آن برای بیش از یک سال، زیر چشم ارتش و اطلاعات اسراییل ادامه داشت؟

آیا ویرانی شمال غزه و اکنون جنوب این باریکه، مقدمه ای است بر اخراج تمامی جمعیت آن به مصر، همانطور که در یک سند مفهومی وزارت اطلاعات اسراییل پیشنهاد شده است؟

۳. هدف نهایی هر چه که باشد، ویرانی عمومی غزه، مشکلات اخلاقی عمیقی را موجب می شود اما حتی اگر صرفا از زاویه راهبردی هم داوری کنیم، رویکرد اسراییل محکوم به شکست است و در واقع هم اکنون هم شکست خورده است. مجازات انبوه غیرنظامیان، نتوانسته ساکنان غزه را از حمایت حماس باز بدارد. برعکس، تنها به افزایش نفرت فلسطینی ها کمک کرده است.

همچنین این کارزار، موفق به ناکار کردن حماس هم نشده است. اکنون بیش از ۲ ماه از جنگ گذشته و این مدت روشن کرده که اسراییل می تواند غزه را ویران کند اما نمی تواند حماس را منهدم سازد. در واقع چه بسا که این گروه اکنون از گذشته هم نیرومندتر شده باشد.

۴. تاریخ نشان می دهد که بمباران های گسترده مناطق مسکونی، هرگز به اهداف خود دست نمی یابد.

ادامه دارد…

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز