۱۷ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

همکاری دوجانبه ایران و روسیه برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا

همکاری دوجانبه ایران و روسیه برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا

تارنمای چینی در تحلیلی از سفر رئیس‌جمهوری ایران به روسیه نوشت: ایران و روسیه که هر دو تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا قراردارند، اخیرا روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه خود را برای مقابله با سیاست‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا در جهان گسترش داده‌اند و در واقع سفر (آیت الله) ابراهیم رئیسی به مسکو نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

به گزارش نگاه نو، خبرگزاری شینهوا در یادداشتی به بررسی سفر رئیس‌جمهوری ایران به روسیه پرداخت و نوشت: دو کشور ایران و روسیه روز سه شنبه در حالی یک اعلامیه همکاری مشترک را برای مقابله با تحریم‌ها و کاهش اثرات منفی اقدامات قهری یکجانبه آمریکا امضا کردند که هر دو کشور قربانی این اقدامات یکجانبه هستند.

به همین منظور، «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری ایران روز پنجشنبه تاکید کرد که «زمینه» برای برداشتن گام‌های مؤثرتر برای گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در راستای منافع دو طرف فراهم است.

براساس این گزارش، رئیس‌جمهوری ایران این سخنان را در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود در مسکو برای تشریح همکاری‌های دوجانبه خوب دو کشور در بخش انرژی و کشاورزی و همچنین حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد. رئیسی با ابراز خرسندی از گسترش روابط دوجانبه، همکاری با روسیه را در راستای سیاست همسایگی ایران مهم دانست.

شینهوا نوشت: وی با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، آنچه را که باعث رنج بشریت شده است، یکجانبه‌گرایی و نظم ناعادلانه جهانی دانست که یکی از جلوه‌های آن را امروز در غزه می‌توان دید.

رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به حملات مداوم رژیم صهیونیستی به نوار غزه که منجر به کشته شدن بیش از ۱۷۰ هزار بیگناه شده است، جنایات رییم اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه را نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت خواند.

رئیسی گفت: جنایات اسرائیل، از جمله کشتن بیش از ۶ هزا کودک در حملات نظامی به غزه، از سوی ایالات متحده و (برخی) کشورهای غربی حمایت شده است. وی با ابراز تأسف از این که «هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه جان خود را از دست می‌دهد»، بر ضرورت توقف «بمباران و جنایات» علیه فلسطینیان در این منطقه تاکید کرد.

پوتین نیز به نوبه خود گفت که روابط دو کشور در بهترین سطح ممکن قرار دارد. وی افزود: حضور چشم‌نواز تجار روسیه در نمایشگاه‌های تجاری ایران و افزایش ۲۰ درصدی تجارت دوجانبه با گردش مالی سالانه ۵ میلیارد دلار در سال گذشته نشان‌دهنده عزم مسکو و تهران برای باز کردن فصل جدیدی در روابط دوجانبه است.

وی گفت: پروژه های مشترک حمل و نقل، جاده و راه آهن پیشرفت خوبی داشته و همکاری های دو کشور در بخش انرژی شاهد رشد مستمر است. پوتین با اشاره به مواضع مشترک دو کشور در خصوص مسائل منطقه، گفت: تبادل نظر در مورد مسئله فلسطین و نوار غزه نیز از محورهای مذاکرات روسیه و ایران بوده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز