۱۶ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

سفر ولادیمیر پوتین به خاورمیانه از زاویه‌ای دیگر

سفر ولادیمیر پوتین به خاورمیانه از زاویه‌ای دیگر

طبق اعلام قبلی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز (چهارشنبه 15 آذر) و یک روز پیش از میزبانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، به دو کشور مهم حوزه خلیج فارس سفر می کند که این سفر در شرایط کنونی بین المللی، معنایی فراتر از سفرهای صرفا دوجانبه دارد و نشانه ای دیگر از شکل گیری نظم نوین جهانی است.

به گزارش نگاه نو، از زمان شروع تحریم های شدید آمریکا و برخی هم پیمانانش علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین، مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کردند که قصد منزوی کردن و گسستن زنجیر روابط روسیه با سایر کشورها با هدف تحت فشار قرار دادن آن را دارند و حتی دیوان بین المللی کیفری را وادار به صدور حکم بازداشت پوتین در سفرهای خارجی به اتهام جنایت جنگی کردند.

ولادیمیر پوتین اگرچه در سال نخست جنگ اوکراین و بنا به دلیل اهمیت و ضرورت حضورش در مسکو برای مدیریت شرایط کشور و غلبه بر فشارها و تحریم های آمریکایی-غربی، تمایل کمتری به انجام سفرهای خارجی و شرکت در رویدادهای بین المللی داشت، اما سفرهای ماه ها و هفته های اخیر وی به چین، قرقیزستان و بلاروس و به ویژه سفرهای امروز وی به عربستان و امارات متحده عربی، حکایت از ناکامی تکاپوی واشنگتن برای انزوای مسکو دارد.

علاوه بر این سفرها، ولادیمیر پوتین بلافاصله بعد از بازگشت از سفر یک روزه خود به عربستان و امارات متحده عربی، در کاخ کرملین میزبان سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

بنا به گزارش رسانه های روسیه، پوتین در سفرهای امروز خود به دو کشور نفت خیز و قدرت اقتصادی حوزه خلیج فارس، علاوه بر گفت و گوهای دوجانبه با هدف تقویت مناسبات راهبردی، در خصوص همکاری های مرتبط با حوزه نفت و انرژی ، مسائل مرتبط با جنگ جاری در غزه و برخی دیگر مهم ترین موضوع های منطقه ای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر خواهد کرد.

مسکو و ریاض هر دو از ضرورت آتش بس فوری در غزه حمایت می کنند و در خصوص بسیاری از موضوع های منطقه ای و جهانی اشتراک نظر دارند.

رسانه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی، سفر امروز رئیس جمهوری روسیه به عربستان و امارات متحده عربی را “نشانه آشکار” تلاش های غرب و آمریکا برای منزوی کردن روسیه در عرصه بین المللی توصیف کرد.

روسیه، عربستان و امارات متحده عربی هر سه عضو گروه نفتی اوپک پلاس هستند و همکاری های راهبردی این کشورها به ویژه در حوزه انرژی و سایر حوزه های همکاری های منطقه ای، انزوا ناپذیر است.

با وجود روابط نزدیک عربستان و امارات متحده عربی با آمریکا، اما این دو کشور حاشیه خلیج فارس حاضر به پذیرفتن فشارهای کاخ سفید برای منزوی کردن روسیه نشده اند و حضور امروز پوتین در ریاض و ابوظبی، نشانه روشنی از حرکت کشورها در مسیری تازه برای استقلال از دیکته های واشنگتن است.

همچنین مناسبات نزدیک و رو به رشد عربستان سعودی و امارات با چین و نیز فصل جدید روابط عربستان با جمهوری اسلامی ایران نشانه های دیگری از کاهش روز افزون نفوذ و هژمونی آمریکا در عرصه بین المللی و به ویژه خاورمیانه است.

این تحولات که در مسیر عکس خواسته ها و تمایلات کاخ سفید در حال رخ دادن است، گواهی بر آغاز نظم نوین جهانی بر پایه چندجانبه گرایی و حرکت جامعه جهانی در مسیر فاصله گرفتن و طرد کردن رویکردهای یکجانبه گرایانه و سلطه جویانه و گام برداشتن در مسیر چندجانبه گرایی و همکاری های بین المللی با هدف توسعه مشترک و معادلات برد-برد به سود همه ملت هاست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز