۱۵ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

آمریکا و سوئد اولین توافق همکاری نظامی دوجانبه را امضا کردند

آمریکا و سوئد اولین توافق همکاری نظامی دوجانبه را امضا کردند

در شرایطی که سوئد، کشور حوزه اسکاندیناوی در انتظار پیوستن به ناتو است، با آمریکا نخستین توافقنامه همکاری نظامی- دفاعی را امضا کرد که به تقویت روابط نظامی و امکان برگزاری رزمایش‌های دوجانبه می انجامد.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنابر اعلام پنتاگون، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و «پال جانسون» (Pal Jonson) وزیر دفاع سوئد این سند همکاری را امضا کردند.

در بیانیه پنتاگون دراین باره آمده است: این پیمان دفاعی راه را برای نیروهای آمریکایی برای انجام عملیات در سوئد، از جمله وضعیت حقوقی پرسنل نظامی آمریکایی، دسترسی به مناطق جهت استقرار و افزایش تجهیزات نظامی (در خاک سوئد) هموار می‌سازد.

این بیانیه می افزاید: دو کشور بر اهمیت ادامه حمایت قاطع از اوکراین در مواجه با روسیه به توافق رسیدند. درحالی که کشورهای فنلاند و سوئد در پی وقوع جنگ اوکراین درخواست عضویت ناتو را دادند؛ فنلاند در ماه آوریل به این پیمان نظامی ملحق شد، اما سوئد همچنان در انتظار تصویب پارلمان های ترکیه و مجارستان است.

وزارت خارجه سوئد نیز دربیانیه ای دراین زمینه اعلام کرد: توافق جدید دفاعی آمریکا و سوئد چه پیش و چه پس از ملحق شدن به ناتو بطور یکپارچه اعمال خواهد شد. سوئد یک شریک توانمند دفاعی است که از ارزش های ناتو دفاع خواهد کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز