۷ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

محکومیت نتانیاهو در دادگاه کیفری بین‌المللی؛ مطالبه قانونگذاران شیلیایی از رئیس‌جمهوری

محکومیت نتانیاهو در دادگاه کیفری بین‌المللی؛ مطالبه قانونگذاران شیلیایی از رئیس‌جمهوری

حدود ۷۰ نماینده پارلمان شیلی از طیف‌های مختلف سیاسی از رئیس‌جمهوری این کشور خواستند تا «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به دلیل ارتکاب جنایت‌ها علیه غزه به دادگاه کیفری بین‌المللی معرفی کند.

به گزارش نگاه نو به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، شماری از نمایندگان شیلیایی که گروه بین‌ پارلمانی شیلی- فلسطین را تشکیل می‌دهند، گرد هم آمدند و به صورت رسمی از گابریل بوریک رئیس‌جمهوری این کشور درخواست کردند تا برای محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو علیه غزه، به دادگاه کیفری بین‌المللی متوسل شود.

آنا ماریا گاسموری (Ana María Gazmuri) نماینده پارلمان در گفت‌وگو با اسپوتنیک تشریح کرد، این درخواست فراتر از یک ژست سیاسی است. وی تاکید کرد: جامعه بین‌المللی وظیفه دارد اقدامات نتانیاهو را به دادگاه کیفری بین‌المللی منتقل کند و شیلی نیز موظف است در این مورد صحبت کند.

از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) و حمله غافلگیرکننده و بی‌سابقه رزمندگان حماس علیه رژیم صهیونیستی موسوم به «طوفان الاقصی»، اسرائیل حملات بی‌وقفه‌ای را علیه غزه انجام داده که بیش از ۱۴ هزار قربانی و هزاران مفقود برجای گذاشته است. آمار آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نشان می‌دهد که دو سوم از مجموع شهدا، کودکان هستند.

گاسموری گفت: ما نه تنها در مورد آمار شرم‌آور مرگ غیرنظامیان از جمله شش هزار کودک صحبت می‌کنیم بلکه در مورد بمباران بی رویه مساجد و بیمارستان‌ها که آخرین پناهگاه ساکنان غزه هستند نیز صحبت می‌کنیم. اسرائیل در حال انجام یک نسل‌کشی است.

خورخه بریتو (Jorge Brito) رئیس گروه بین پارلمانی شیلی و فلسطین نیز تصریح کرد که شیلی، مطابق با موضع‌گیری که تا کنون داشته و احترام به قوانین بین‌المللی را ترویج می‌کند، باید فردی را که «مسئول همه این‌ها است» به دادگاه کیفری بین‌المللی معرفی کند. وی افزود: مسئول همه این جنایت‌ها، نتانیاهو نخست وزیر افراطی رژیم اسرائیل است که تصمیم گرفته نسل‌کشی و کشتار کودکان و همه خانواده‌های فلسطینی را عمیق‌تر کند.

اندرس خیوردانو (Andrés Giordano) نماینده پارلمان خاطرنشان کرد اینکه «اسرائیل بربریت، جنایت‌های جنگی و کشتار مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی را از طریق یک حمله تروریستی توجیه می‌کند، نمایش آشکار تروریسم دولتی کسانی است که این منطقه را اشغال کرده‌اند».

وی همچنین تاکید کرد: موضع دائمی شیلی محکومیت نقض دائمی قوانین بین‌المللی است که اسرائیل با مصونیت کامل در حال انجام آن است و این قابل تحمل نیست؛ نتانیاهو باید به دلیل جنایت علیه بشریت محاکمه شود. شیلی با نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر، بزرگ‌ترین پناهگاه جامعه فلسطینی خارج از مرزهای جهان عرب است.

در همین راستا، گاسموری تصریح کرد که شیلی، با میزبانی از بزرگ‌ترین جامعه نوادگان فلسطینی در جهان، به کمیته گروه بین پارلمانی شیلی-فلسطین اجازه داد تا فراگیر باشد و به همین ترتیب، «افراد با اصالت عرب در همه بخش‌های سیاسی» وجود دارند.

این حضور پر شمار فلسطینیانی که از پنج نسل قبل خود و برای گریز از امپراطوری عثمانی و سپس، از رژیم اسرائیل وارد شیلی شده‌ و به خوبی در جامعه این کشور ادغام شده‌اند، با موفقیت در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گسترش یافته است.

بریتو توضیح داد: شیلی در قبال آرمان فلسطین و اشغال نظامی توسط اسرائیل موضع تاریخی داشته است و مطابق با آن، رئیس‌جمهوری، سفیر شیلی در اسرائیل را برای مشورت فراخواند، موضوعی که احساس می‌کنیم باید حفظ شود و به اقدامات بیشتری اضافه شود.

گابریل بوریک رئیس‌جمهوری شیلی یکی از مدافعان آرمان فلسطین، اوایل نوامبر (آبان ماه) سفیر کشورش در اراضی اشغالی را فراخواند تا این اقدام نشانه‌ای از وخامت روابط دوجانبه میان شیلی و اسرائیل باشد.

وی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) هشدار داد: شیلی اقدامات اسرائیل را به شدت محکوم و این عملیات نظامی که در مرحله مجازات دسته‌جمعی جمعیت غیر نظامی فلسطینی در غزه قرار دارد و به هنجارهای اساسی حقوق بین‌الملل احترام نمی‌گذارد، با نگرانی بسیار رصد می‌کند.

گاسموری قانونگذار شیلیایی تاکید کرد: اسرائیل در حال برداشتن گام دیگری در طرح خود برای اشغال کامل سرزمین فلسطین است و بی‌تفاوتی و عدم اقدام چشمگیر جامعه بین‌المللی که نمی‌تواند در برابر این هدف سکوت کند را زیر سوال برده است.

شیلی در سال ۲۰۱۱، در زمان نخستین دولت محافظه‌کار سباستین پینیرا، فلسطین را به عنوان یک کشور «آزاد، مستقل و دارای حاکمیت» به رسمیت شناخت.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز