۶ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

ناصر کنعانی:

مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است

مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اظهار داشت: مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است.

به گزارش نگاه نو، سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی گفت: پاسخ ایران به این بیانیه توسط نمایندگی ایران در وین داده شد. در این بیانیه مواضع و دیدگاه‌های ایران بیان شد.

وی افزود: تعهدات مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مبتنی بر تعهدات متقابل است و اینکه از همه اعضا می‌خواهد به طور یکسان به تعهداتشان عمل کنند. عمل متقابل به تعهدات یک اصل شناخته شده و تثبیت شده در حقوق بین‌الملل است.

کنعانی بیان کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف کاملا صلح‌آمیز است و در راستای حقوق جمهوری اسلامی ایران براساس ان.پی.تی است. فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران تحت نظارت و راستی آزمایی پادمانی آژانس قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خودش براساس برجام و قطعنامه عمل کرده، ولی طرف‌ها به گونه‌ای ادعا می‌کنند که گویی این ایران است که با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است. این اظهارات با انگیزه‌های سیاسی توسط برخی طر‌ف‌ها مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: این کشورها تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کنند و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی از واقعیات اتهاماتی را علیه ایران مطرح کنند. برجام علاوه بر ایران دارای اعضا و طرف‌های دیگر است و دارای ضمیمه‌هایی است که باید توسط همه طر‌ف‌ها اجرا شود. نمی‌توان اجرای تعهدات را از ایران صرفا طلب و خود به انجام تعهداتشان پایبند نباشند.

مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات غیرسازنده برخی طرف‌ها قرار نخواهد گرفت و همکاری‌های ایران با آژانس بر مبنای توافق و بیانیه مشترک امضا شده بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت. مسیر مذاکرات هم مسیر خودش را دارد. مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است و ایران برای انجام مذاکرات و تداوم آن برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌های برجامی به توافق هیچگونه محدودیتی ندارد.
* امیدواریم آتش‌بس جنبه پایدار بگیرد

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در مشورت‌ها در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه این گفت‌وگوها انجام و ادامه می‌یابد. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی چون پیروزی نداشته به دنبال این است با ادامه تجاوز در پی کسب پیروزی برای خودش باشد. امیدواریم جامعه جهانی با هشدارهای لازم به رژیم صهیونیستی و آمریکا مانع از نقش آتش‌بس و جنایات رژیم صهیونیستی شود. دولت قطر در این خصوص تلاش‌های جدی را انجام می‌دهد و امیدواریم آتش‌بس جنبه پایدار بگیرد و شاهد تکرار این درگیری و جنگ نباشیم.

وی همچنین به روح بیش از ۶۰ خبرنگار در جنگ غزه ادای احترام کرد و گفت: خبرنگاران نشان دادند که در بیان حقیقت پا به پای ملت مظلوم فلسطین و شانه به شانه آنها ایستادند و برای به تصویر کشیدن حقیقت در غزه از بذل جان خود دریغ نکردند.
* روابط با جمهوری آذربایجان

وی همچنین در پاسخ به سؤالی گفت که روابط با جمهوری آذربایجان خوشبختانه در مسیر خوبی قرار دارد. گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌های نیروهای نظامی و … رو به جلو و پیشرفت و رضایت بخش است و خوشبین هستیم این همکار‌‌ی‌ها ادامه یابد و این اراده جدی وجود دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز