۶ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

شیشه عمر جانبداری رسانه‌های غرب از اسرائیل ترک خورده است

شیشه عمر جانبداری رسانه‌های غرب از اسرائیل ترک خورده است

افزایش حمایت کورکورانه رسانه‌های غربی از رژیم صهیونیستی، انتقاد تعداد بیشتری از خبرنگاران و دست‌اندرکاران این بنگاه های خبری از این خط مشی را برانگیخته و به نظر می رسد که تداوم احتمالی تهاجم نظامی تل آویو به غزه عمر این سوگیری خبری را در سایه افزایش آگاهی عمومی کوتاهتر خواهد کرد.

به گزارش نگاه نو، به تازگی هشت تن از خبرنگاران شبکه بی ‌بی ‌سی انگلیسی، در نامه‌ای به شبکه الجزیره، مدیر سازمان متبوع خود را به جانبداری از مواضع رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه متهم کرده و اعلام کردند که این بنگاه سخن‌پراکنی از زمان آغاز این جنگ در پوشش “دقیق” اخبار مربوط به درگیری ‌های میان رژیم صهیونیستی و حماس کوتاهی کرده است.

این روزنامه ‌نگاران در نامه مذکور با اشاره به آنکه “پوشش خبری بی ‌بی ‌سی از وضعیت فلسطینی‌ها در جریان جنگ بسیار کم بوده است”، این رسانه انگلیس را متهم کردند که در رابطه با غیرنظامیان فلسطینی، معیارهای دوگانه ‌ای را اتخاذ کرده است.

به اعتراف این خبرنگاران، بی بی سی تحت تاثیر حذف واقعیت و عدم انتقاد از اقدام ها و ادعاهای رژیم صهیونیستی نتوانسته روایت صحیحی از جنگ در غزه ارائه دهد.

این گروه به الجزیره گفتند که قصد ندارند تا نامه خود را برای مدیران بی ‌بی ‌سی نیز ارسال کنند چرا که به اعتقاد آنها این اقدام بی فایده بوده و مواضع مدیران این شبکه را تغییر نخواهد داد.
پیشینه

دهه‌ها است که فلسطینی‌ها و حامیانشان شکایت می‌کنند که رسانه‌ های جریان اصلی غربی به نحو چشمگیری به نفع اسرائیل سوگیری دارند. حمله غافلگیرانه ۱۵ مهر حماس به اسرائیل و واکنش نظامی تل آویو این بحث را احیا کرده است.

بسیاری از تحلیلگران رسانه‌ ای براساس شواهد و داده‌ها متفق القول هستند که با وجود پیشرفت‌ های اخیر و افزایش فضا برای انعکاس دیدگاه حامیان فلسطین، حتی رسانه های معروفی مانند بی ‌بی ‌سی نیز به نفع رژیم صهیونیستی سوگیری دارد.

بسیاری از رسانه های غربی، بی توجه به زمینه تاریخی اشغالگری رژیم صهیونیستی، لحظه حمله حماس را آغازگر ماجرا دانسته و “حمله ناغافل و بی دلیل” این گروه را مسبب تمامی وقایع هفته های اخیر می دانند.

به نوشته تارنمای “عرب جدید”، رسانه های غربی، اسرائیل را یک دموکراسی غربی شناخته شده با روابط تجاری، نظامی و دیپلماتیک قوی با غرب می دانند که در میان استبدادهای “شرقی” جهان عرب – اسلام قرار دارد. این رسانه ها اشغالگر بودن این رژیم و برخورد تبعیض آمیز آن با میلیون ها فلسطینی را نادیده می‌گیرند. فلسطینی‌هایی که از حقوق اولیه هم برخوردار نیستند، چه رسد به حقوق فردی پیشرفته نظام لیبرال دموکراسی غربی.

از سوی دیگر، فلسطینی ها هیچ کشوری نداشته و باید در محدوده اشغالگری اسرائیل فعالیت کنند. اسرائیلی که قادر به تبلیغات دولتی پیچیده و گزارش‌ های تاثیرگذار سیاسی بوده و بهتر می‌ تواند روایت ها را کنترل کرده و شکل دهد. در همین حال فلسطینی‌ ها با فقر، جناح ‌گرایی و فقدان حکومت مقبول دست و پنجه نرم می کنند.
اهمیت موضوع

از زمان شروع عملیات “طوفان الاقصی” حماس که در تاریخ ۷۵ ساله اشغال فلسطین بی‌سابقه بوده، علاوه بر درگیری نظامی بین رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت، جنگی نیز در حوزه روایت‌ها به پا شده و نیروهای رسانه‌ای غرب به کمک اسرائیل آمده اند.

به عنوان مثال، در ۱۸ مهر ماه رسانه ها به روستای “کفار عزه” در جنوب سرزمین‌های اشغالی دعوت شدند. در آنجا بود که خبرنگار شبکه صهیونیستی آی‌۲۴ دروغ سر بریدن ۴۰ کودک توسط حماس را مطرح کرد. این دروغ بزرگ خوراک رسانه‌ای خوبی برای رژیم صهیونیستی و غرب بود تا از آن برای ضربه زدن به مقاومت فلسطین بهره برداری کنند.

در این میان حتی هنرمندانی که می ‌خواستند رسالت خود را انجام داده و حقیقت را بازتاب دهند با رفتارهای تندی مواجه شده و حتی برخی از رسانه های محل اشتغال خود اخراج شدند.

روزنامه گاردین از جمله این رسانه هاست که “استیو بل” کاریکاتوریست کار کشته خود را به دلیل کشیدن کاریکاتوری “توهین آمیز” از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از کار اخراج کرد.

بل در مصاحبه‌ای گفت که این برداشت گاردین با عقل جور در نمی‌آید زیرا کاریکاتور او نتانیاهو را در حال انجام یک عمل جراحی روی خودش نشان می‌دهد که تبعات فاجعه ‌بار آن هنوز مشخص نیست.

از سوی دیگر، شبکه خبری سی ‌ان ‌ان نیز با در اختیار گرفتن سکان خبررسانی سعی در به انحراف کشاندن اذهان عمومی از جنایت‌های وحشتناک اسرائیل در نوار غزه داشته است.

بی‌توجهی این شبکه آمریکایی به اقدام های تل آویو به جایی رسید که انتشار یک ویدئو از اعتراض یک زن به عملکرد سی‌ ان ‌ان به شدت مورد توجه قرار گرفت. این زن مصری در واکنش به دروغ پراکنی رسانه‌های آمریکایی و غربی درباره وقایع غزه با “کلاریسا وارد” خبرنگار این شبکه وارد مجادله شد و بر سر او فریاد زد.

گزارش شبکه خبری فاکس نیوز در مورد آسیب های ناشی از عملیات حماس بر حیوانات خانگی شهرک‌نشینان نمونه دیگری از نادیده گرفتن جان باختن هزاران تن از فلسطینی‌های بی‌گناه در نوار غزه است.

فاکس نیوز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) یک گزارش تصویری را از جنوب سرزمین ‌های اشغالی تحت عنوان “حیوانات خانگی بعد از حمله حماس بدون خانواده ماندند” پخش کرد درحالیکه چندین کیلومتر آن سو حملات هوایی به جان باختن هزار کودک و بی سرپرست شدن چندین هزار کودک دیگر منجر شده بود.

این در حالی است که تارنمای شبکه آمریکایی “سی ان بی سی” مستند به آمار سازمان ملل اعلام کرده که با توجه به تسلیحات پیشرفته رژیم صهیونیستی، در طول ۱۵ سال حملات این رژیم علیه فلسطینیان، تعداد جان ‌باختگان و مجروحان فلسطینی در این جنگ نابرابر بیش از ۱۰ برابر صهیونیست‌ ها بوده است.

این داده ها نشان می دهد که تعداد تلفات نوار غزه از زمان اجرای عملیات طوفان الاقصی در ۱۵ مهر از مجموع تلفات فلسطینی ها در درگیری های ۱۵ سال اخیر با اسرائیل پیشی گرفته است.

تارنمای این شبکه در این خصوص نوشت که بر اساس داده های گردآوری شده توسط دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، در تمام درگیری های عمده بین اسرائیل و حماس در سال های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳، تعداد کشته ها در سرزمین های فلسطینی با اختلاف فاحشی از اسرائیل بیشتر بوده است.
ارزیابی

به نظر می‌رسد با طولانی‌تر شدن حمله رژیم صهیونیستی به غزه و افزایش آگاهی مخاطبان رسانه‌ها، شکاف سوگیری رسانه های غربی به نفع اسرائیل از یک سو و فشار اصحاب مستقل رسانه از سوی دیگر بیش از پیش افزایش یافته و اعتبار خبر رسانی رسانه ها زیر سوال برده است.

سلیم نُقول، صاحب نظر امور خاورمیانه در مقاله ای در ارتباط با افق خبررسانی در فردای جنگ غزه نوشت: اکنون دوام این تبلیغات محدود به نظر می رسد. جنایات (اسرائیل در) غزه، جنبش های جهانی حامی برقراری عدالت، مداخله بشردوستانه و آتش بس فوری را برانگیخته و منجر به ارزیابی مجدد سلامت رسانه ها و قدرت همصدایی در دفاع از حقوق فلسطینی ها شده است. تا زمانی که در پی بی‌طرفی باشیم، ممکن است روایت های تحریف شده‌ای که از تهاجم اسرائیل پشتیبانی می‌کنند، در مواجهه با وجدان بیدار و یکپارچه جهانی فروپاشند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز