۳ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

نماینده روسیه در سازمان ملل:

آمریکا و تروئیکای اروپایی به توافق هسته‌ای با ایران بازگردند

آمریکا و تروئیکای اروپایی به توافق هسته‌ای با ایران بازگردند

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت که مسکو از ایالات متحده و گروه تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) می‌خواهد که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران بازگردند.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری تاس، اولیانوف در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: از ایالات متحده آمریکا و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس (موسوم به تروئیکای اروپایی) می‌خواهیم به جای تلاش برای از مسیر خارج کردن یا ممانعت از تعاملات بین ایران و آژانس انرژی اتمی، بر احیای برجام تمرکز کنند که به نوبه خود شرایط مساعدی را برای تهران برای واکنش متقابل ایجاد می‌کند.

سه کشور فرانسه و آلمان و انگلیس موسوم به تروئیکای اروپایی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از تکرار ادعاها و اتهام‌زنی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شدند که به راه‌حل دیپلماتیک برای رفع تردیدها درباره ماهیت فعالیت‌های اتمی ایران متعهد هستند.

تروئیکا در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر شد با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام و تکرار ادعاهای پادمانی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، مدعی شدند: پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به طور قابل‌توجهی به امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند و معماری جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند.

آن‌ها ادعا کردند: ما در کنار شرکای بین المللی خود برای رسیدن به بهترین راه ‌حل درخصوص رفع تردیدهای فزاینده در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد. ما همچنین به یک راه حل دیپلماتیک متعهد و برای استفاده از تمامی اهرم‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آماده هستیم.

تروئیکا بدون اشاره به اقدامات داوطلبانه ایران برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی در پی توافق اسفند ماه گذشته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از ایران خواسته‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد و «گام‌های سریع و معناداری را در راستای احیای سطح همکاری مورد توافق با آژانس برای راستی‌آزمایی و نظارت مؤثر» بردارد.

گفتنی است که ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد. آنچنان که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهار سال پیش و در پی خروج آمریکا از برجام ادعای کشف آثار اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح کرد و ماجرا توسط رسانه‌ها دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز