۱ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

منابع سئول خبر دادند؛

کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن در پی برگزاری رزمایش دریایی مشترک

کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن در پی برگزاری رزمایش دریایی مشترک

منابع دولتی کره‌جنوبی اعلام کردند این کشور در پی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی کره‌شمالی به مدار زمین در حال مذاکره با ژاپن و آمریکا برای برگزاری رزمایش دریایی مشترک و با شرکت ناوهواپیمابر آمریکایی نزدیک شبه جزیره کره است.

به گزارش نگاه نو به نقل از یونهاپ، براساس اطلاعات چندین منبع دولتی کره جنوبی، نیروهای دریایی کره جنوبی و آمریکا به همراه نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن در رزمایش رویارویی و در واکنش به پرتاب ماهواره کره شمالی به مدار زمین رزمایش مشترک برگزار می‌کنند؛ در این رزمایش ناوهواپیمابر هسته ای یو اس اس کارل وینسون که از روز دوشنبه در پایگاه بوسان مستقر شده است نیز مشارکت خواهد داشت.

یک منبع آگاه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ما در حال مشورت برای اجرای رزمایش دریایی مشترک با ژاپن و آمریکا در آب های جنوبی شبه جزیره کره هنگام بازگشت ناوهواپیمابر کارل وینسون هستیم.

رزمایش کره جنوبی و آمریکا احتمالا روز شنبه و رزمایش سه جانبه نیز روز یکشنبه انجام خواهد شد. روز دوشنبه ناوهواپیمابر یواس اس کارل وینسون به پایگاه دریایی شهر بندری بوسان در جنوب شرقی کره جنوبی وارد شد. کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود که در برابر تهدیدات آمریکا و متحدانش، توانایی‌های تهاجمی‌تر و قاطعانه‌تری نشان می‌دهد.

پیونگ یانگ دوشنبه گذشته فروش احتمالی موشک‌های آمریکا به ژاپن و کره جنوبی را محکوم کرد و آن را اقدامی خطرناک شمرد که تنش در منطقه را افزایش داده و رقابت تسلیحاتی تازه‌ای ایجاد می‌کند.

اداره ملی فناوری هوافضا (ناتا) کره شمالی دیشب با اشاره به اینکه ماهواره نظامی مالی گوان-۱ را با استفاده از موشک حامل ماهواره جدید چولیما-۱ از پایگاه پرتاب ماهواره سوها با موفقیت در مدار زمین قرار داده، افزود: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بر رویداد پرتاب این ماهواره نظارت داشته است.

ناتا قبلاً در ماه‌های مه (اردیبهشت/ خرداد) و آگوست (مرداد/ شهریور) نتوانست یک ماهواره شناسایی نظامی را در مدار قرار دهد و در هر دو مورد، موشک اندکی پس از بلند شدن از کار افتاد.

واشنگتن، سئول و توکیو با این ادعا که پرتاب ماهواره نظامی از سوی پیونگ یانگ به فضا، برخلاف مصوبات پیشین شورای امنیت است که کره شمالی را از پرتاب ماهواره منع کرده و انجام این کار را پوششی برای آزمایش‌های فناوری موشکی دانسته بود، این اقدام کره شمالی را به شدت محکوم کردند.

کره جنوبی همچنین امروز چهارشنبه اعلام کرد: به دنبال پرتاب ماهواره نظامی کره‌شمالی که به ادعای سئول بر خلاف مصوبات شورای امنیت انجام شده است، بخشی از توافقنامه نظامی را که در سال ۲۰۱۸ با پیونگ یانگ امضا کرده بود، تعلیق خواهد کرد.

با گذشت چندین دهه از جنگ جهانی دوم و جنگ کره (۱۹۵۳)، ارتش آمریکا همچنان حضور نظامی خود را در شرق آسیا از جمله کره جنوبی حفظ کرده است و گفته می‌شود که هنوز ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز